Melanoma & BCC

ה-WHO יוצא כנגד מיטות השיזוף המלאכותי (WHO)

ב-17/3/05 ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם הודעה באשר לסכנות של שימוש בשיזוף מלאכותי. ה-WHO הכריז שעל אף אדם מתחת לגיל 18 לעשות שימוש במיטות שיזוף מלאכותי. את הפרסום המלא של ה-WHO ניתן לקרוא בקישור זה.

בכלל העולם, אחד מתוך 3 מקרי סרטן קשור לעור. לפי ה-WHO כ- 132,000 מקרים של מלנומה ממאירה (הגורמת ל-66,000 מיתות) ויותר מ-2 מיליון מקרים של סוגי סרטן אחרים מתרחשים מידי שנה.

בארה”ב, אחד מתוך 2 מקרי סרטן קשור לעור, וההערכה היא שבארה”ב מתגלים 1.1 מיליון מקרי סרטן עור בשנה). מימצאים אלה מעידים על גידול בשכיחות וה-WHO צופה להמשך גידול במקרי סרטן העור, כשחלק מהגידול קשור לשימוש הגובר בשיזוף מלאכותי.

המטרה המרכזית של ה-WHO היא להגן על הצעירים. כוייות שמש בילדות ובהתבגרות נמצאו כמעלות את הסיכון לסרטן מלנומה ממאיר בהמשך החיים. במחקר אחד נמצא ש-26% מהמשתמשים במיטות שיזוף מלאכותי בקנדה חוו תופעות חריגות, כולל כוויות.

תעשיית השיזוף המלאכותי פונה בעיקר לצעירים בגילאים 16-24. במחקר נוסף נמצא ש-47% מבנות בגילאי 18-19 באמריקה ו-57% מהנערות בשטוקהולם, שוודיה, עשו שימוש במיטות שיזוף מלאכותיות. רבים עושים זאת לפני צאתן לחופשה מתוך אמונה שה”טיפול” ייגן עליהם מפני כוויות שיזוף במהלך חופשתן…כאשר ההגנה בפועל מוערכת ב-SPF 3 בלבד.

ה-WHO מעודד ממשלות לחוקק ולהכיל חוקים שיאפשרו בקרה על השימוש בשיזוף מלאכותי. כרגע, רק מעט מדינות עשו כך, ביניהם בלגיה, צרפת, שוודיה אשר הגבילו את שיעור ה-UBV ל-1.5% מכלל תפוקת ה-UV הדומה לקרינה סולרית. ואולם מדינות רבות, ביניהן ארה”ב אינן מגבילות או מפקחות ומאפשרות לחברות המספקות שירות זה לטעון שמדובר בפעולה בטוחה.

המלצות ה-WHO הינן חלק מהמאמץ הכולל להגן מפני חשיפה לקרינת UV. גלים קצרים של קרינת UVB (באורך 280-315 נ”מ) ידועים כגורם סיכון לסרטן העור, למרות שמחקרים חדשים טוענים שהתרומה של חשיפה סולרית לא לגמרי מובנת. שיזוף מלאכותי מוסיף לחשיפה הכוללת של UV ולכן אין עדות שחשיפה זו הינה פחות מסוכנת.

ככל שאורך גל ה-UVA ארוך יותר (בשיזוף המלאכותי נעשה שימוש בגלי קרינה של 315-400 נ”מ), החדירה עמוקה יותר לעור, והסיכון לסרטן עור גדול יותר. מס’ מיטות שיזוף מלאכותיות מסוגלות להגיע לרמות קרינת UV שהן גבוהות פי כמה מקרינת השמש ביום קייץ.

בנוסף לעלייה בסיכון לסרטן עור, כוויות ואיבוד אלסטיות, יצירת קמטים, פיתוח נמשים, חשיפה מוגברת של קרינת UV עלולה גם לפגוע בעיניים ולהחליש תפקוד מערכת החיסון. כ-20 מיליון אנשים בעולם עיוורים כתוצאה מקטרקט, ולפי הערכת ה-WHO, כ-20% מהם כתוצאה מחשיפה מוגברת ל-UV.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה