Lymphomas

חולים רבים עם מחלת הודג’קין בשלב מוקדם אינם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Oncology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי פחות ממחצית מהחולים עם מחלת הודג’קין בשלב מוקדם מקבלים טיפול משולב העשוי להביא להארכת ההישרדות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבחירה בין טיפול בגישות משולבות ובין כימותרפיה בלבד בחולים עם מחלת הודג’קין בשלב מוקדם עדיין שנויה במחלוקת. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון גורמים המשפיעים על בחירת הטיפול ולהעריך את הישרדות החולים לאחר הטיפולים בארצות הברית.

החוקרים זיהו 20,600 חולים לאחר טיפול משולב או לאחר טיפול כימותרפי בלבד בין השנים 2003-2011. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת גורמים שהשפיעו על בחירת הטיפול.

מהנתונים עולה כי רק 49.5% מהחולים קיבלו טיפול בגישות משולבות ושיעור זה ירד באופן עקבי בין השנים 2003 (59.4%) עד 2011 (45.2%), בפרט בחולים צעירים. מעבר לגורמים הפרוגנוסטיים הקלאסיים (גיל, שלב, מיקום גידול, היסטולוגיה, מחלות רקע), בחירת הטיפול הושפעה רבות ממין החולים, מרחק למרכז רפואי וסוג הביטוח. בחולים ללא ביטוח רפואי תועדו הסיכויים הנמוכים ביותר לקבלת טיפול משולב.

שיעורי ההישרדות הכוללת לאחר חמש שנים עמדו על 89.6% ושיעורי ההישרדות היחסית עמדו על 94.3%. לאחר תקנון למשתנים שונים, החוקרים זיהו קשר בין טיפול משולב ובין הישרדות כוללת טובה יותר (יחס סיכון של 0.61) והישרדות יחסית טובה יותר (יחס סיכון עודף של 0.42), בהשוואה לטיפול כימותרפי בלבד. ממצאים אלו לא הושפעו מערפלנים לא-מזוהים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גורמים סוציו-אקונומיים משפיעים על בחירת הטיפול לריפוי חולים עם מחלת הודג’קין בשלב מוקדם. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לפתח גישות לצמצום רעילות והבדלים בזמינות טיפולים, ללא פגיעה בהישרדות החולים.

J Clin Oncol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה