Lymphomas

מטופלים שקיבלו את התרופה זיקאדיה (Zykadia), כמעכב ה-ALK הראשון שלהם נגד NSCLC מסוג ALK+, חיו בממוצע 18 חודשים ללא התקדמות של הסרטן (הודעת נוברטיס)

סרטן ריאה

הודעת חברת נוברטיס

נוברטיס פרסמה היום נתונים חדשים שלפיהם מטופלים הסובלים מסרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC) החיובי ל-anaplastic lymphoma kinase (ALK+) חיו בממוצע יותר מ-18 חודשים ללא התקדמות של הסרטן שלהם, כאשר הם טופלו בזיקאדיה (סריטיניב) בתור מעכב ה-ALK הראשון שלהם. באופן כללי, הנתונים שהתקבלו מהמחקר המרכזי חיזקו את התצפיות שלפיהן סריטיניב ממשיכה להיות יעילה במהלך הטיפול במטופלים הסובלים מ-ALK+ NSCLC בין אם הם קיבלו טיפול קודם במעכב ALK ובין אם לאו1. בנוסף לכך, בקרב מטופלים שהיו להם גרורות במוח בעת ההצטרפות למחקר התקבלו תוצאות דומות אחרי טיפול בסריטיניב2.  נתונים אלה מוצגים בכנס האגודה האירופית לאונקולוגיה רפואית (ESMO) לשנת 2014 במדריד.

“ממצאים אלה מעוררים התרגשות רבה מכיוון שעד כה התקדמה המחלה של מרבית המטופלים הסובלים מ-ALK+ NSCLC בתוך פחות משנה מתחילת הטיפול במעכבי ALK,” אמרה החוקרת הראשית ד”ר אנריקטה פליפ (Enriqueta Felip) מאוניברסיטת Vall d’Hebron. “נתונים אלה הם זמן ההישרדות ללא התקדמות של המחלה החציוני הארוך ביותר שנראה אי פעם בקרב אוכלוסיית המטופלים הרחבה הזאת, והם אפילו יותר מרשימים כאשר מתחשבים בעובדה שמרביתם קיבלו עד שלוש סדרות טיפול בכימותרפיה לפני הטיפול בסריטיניב בתור מעכב ה-ALK הראשון שלהם.” 

בקרב האוכלוסייה המשולבת שכללה 246 מטופלים עם NSCLC, ובהם הן מטופלים שקיבלו טיפול קודם במעכבי ALK והן כאלה שקיבלו טיפול כזה לראשונה, היה שיעור התגובה הכולל (ORR) לסריטיניב 61.8% וחציון ההישרדות ללא התקדמות המחלה (PFS) היה 9 חודשים. בקרב 83 המטופלים מבין המטופלים האלה שלא קיבלו טיפול קודם במעכב ALK היה ה-ORR לסריטיניב 72.3%, וה-PFS החציוני 18.4 חודשים. בקרב 163 המטופלים שטופלו בעבר במעכב ה-ALK הנפוץ קריזוטיניב ה-ORR לסריטיניב 56.4%, וה-PFS החציוני 6.9 חודשים1.

בקרב 124 המטופלים שהצטרפו אל הניסוי עם גרורות במוח היה ה-ORR של אלה שטופלו בסריטיניב 55.6% 2. חשוב לציין שלסריטיניב הייתה גם פעילות במוח, שכונתה “תגובה תוך גולגולתית”, עובדה המצביעה על כך שסריטיניב עשויה להיות טיפול יעיל נגד גרורות במוח, שהן אחד מהמקומות הנפוצים ביותר והקשים ביותר לטיפול שאליהם מתפשטת המחלה אצל מטופלים הסובלים מ-ALK+ NSCLC. סריטיניב גרמה להתכווצות הגרורות במוח אצל כשליש מתוך 29 המטופלים שהצטרפו למחקר עם גרורות בנות מדידה במוח2. 

לא נראו כל תופעות  לוואי בלתי צפויות והאירועים החריגים הנפוצים ביותר, שהתרחשו אצל יותר מחצי מהמטופלים היו שלשול, בחילה והקאות1. “ממצאים אלה, שהתקבלו ממטופלים שטופלו במעכב ALK בפעם הראשונה מחזקים את הנתונים המרשימים שכבר התקבלו ממטופלים שהפסיקו להגיב לטיפול במעכב ALK,” אמר ד”ר אלסנדרו ריבה, מנהל פיתוח אונקולוגי ועניינים רפואיים העולמי. “אנו נחושים להציע את הטיפול הזה למטופלים הסובלים מ-ALK+ NSCLC ברחבי העולם, הזקוקים לאפשרויות טיפול יעילות”. ב-2%7% מהמטופלים הסובלים מ-NSCLC קיים ארגון מחדש של הגן ALK הגורם לגדילתם של תאי סרטן3. מטופלים אלה הם מועמדים לטיפול במעכב ALK מכוון. המטופלים הסובלים מ-ALK+ NSCLC הם לעתים קרובות צעירים יותר מהמטופלים הממוצעים הסובלים מ-NSCLC, ובמקרים רבים הם אנשים שמעולם לא עישנו4. המחקר המוצג ב-ESMO שימש בסיס לאישור זיקאדיה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) באפריל 2014, אחרי סיווג התרופה כ”טיפול פורץ דרך” (breakthrough therapy). תהליך אישור התרופה נמצא כיום בעיצומו ברשויות רגולטוריות נוספות, באיחוד האירופי ובמספר מדינות נוספות בצפון אמריקה, בדרום אמריקה, באמריקה המרכזית ובאסיה.

המחקר ותוכנית הניסויים הקליניים על סריטיניב: 246 המטופלים שסבלו מ-ALK+ NSCLC והשתתפו במחקר שלב I זה, שכלל זרוע טיפול אחת, טופלו ב-750 מ”ג סריטיניב פעם ביום. משך המעקב החציוני אחר המטופלים הללו היה 11.1 חודשים. מתוך המטופלים האלה, 166 (67%) קיבלו לפחות שני משטרי טיפול קודמים, ו-163 (66%) טופלו בעבר במעכב ALK. הממצאים שהתקבלו מהמחקר מצביעים על כך ששיעור ה-ORR בקרב המטופלים שטופלו בסריטיניב היה 61.8% [רווח בר סמך 95%, 55.4%67.9%] וחציון ה-PFS בקרבם היה 9 חודשים [רווח בר סמך 95%, 6.911.0 חודשים], לפי הערכת החוקר. משך התגובה החציוני היה 9.7 חודשים [רווח בר סמך 95%, 8.311.4 חודשים]1.  בקרב 83 המטופלים שלא קיבלו טיפול קודם במעכב ALK היה שיעור ה-ORR 72.3% [רווח בר סמך 95%, 61.4%81.6%] וחציון ה-PFS בקרבם היה 18.4 חודשים [רווח בר סמך 95%, 11.1NE (לא ניתן להערכה) חודשים]. בקרב 163 המטופלים שטופלו ב-750 מ”ג סריטיניב פעם ביום וטופלו בעבר במעכב ה-ALK הנפוץ קריזוטיניב, היה שיעור ה-ORR 56.4% [רווח בר סמך 95%, 48.5%64.2%], וה-PFS החציוני היה 6.9 חודשים [רווח בר סמך 95%, 5.68.7 חודשים]1.  בקרב 124 המטופלים שהיו להם גרורות במוח בתחילת המחקר היה שיעור ה-ORR, אשר כלל תגובות חלקיות (PR) ותגובות מלאות (CR) 55.6% [רווח בר סמך 95%, 46.5%64.6%]. תגובות מאומתות (PR/CR) נראו בקרב 51.0% מהמטופלים [50 מתוך 98 מטופלים; רווח בר סמך 95%, 40.7%61.3%] שהיו להם גרורות במוח וקיבלו טיפול קודם במעכב ALK, ואילו 73.1% מהמטופלים [19 מתוך 26 מטופלים; רווח בר סמך 95%, 52.2%88.4%] שהיו להם גרורות במוח ולא קיבלו טיפול קודם במעכב ALK נהנו מתגובות מאומתות אחרי הטיפול בסריטיניב. ה-PFS החציוני היה 6.9 חודשים [רווח בר סמך 95%, 4.98.4 חודשים] בקרב המטופלים שהיו להם גרורות במוח וקיבלו טיפול קודם במעכב ALK, ו-9.7 חודשים [רווח בר סמך 95%, 4.6NE חודשים] בקרב המטופלים שהיו להם גרורות במוח וקיבלו טיפול במעכב ALK לראשונה. לשבעים וארבעה מתוך 124 המטופלים שסבלו מ-ALK+ NSCLC והיו להם גרורות במוח היו סריקות MRI זמינות להערכה, ומתוכם ל-29 היו במוח גידולים שהיה אפשר למדוד בנקודת ההתחלה לפי קריטריונים קליניים מקובלים (RECIST v1.1). 34.5% מאותם המטופלים שהיו להם גידולים מדידים במוח היו בעלי תגובות מאומתות במוח אחרי הטיפול בסריטיניב [10 מתוך 29 מטופלים; רווח בר סמך 95%, 17.9%54.3%]2. 

ב-9.8% מהמטופלים שסבלו מ-ALK+ NSCLC הופסק הטיפול עקב אירועים חריגים1. מתוך 255 מטופלים שטופלו ב-750 מ”ג סריטיניב פעם ביום, ובהם 246 מטופלים שסבלו מ-NSCLC ותשעה מטופלים שסבלו מסוגים אחרים של סרטן, 156 (61.2%) נזקקו להפחתה אחת לפחות של המינון. האירועים החריגים הנפוצים ביותר (היקרות > 50%) בקרב 255 המטופלים היו שלשול (86.7%), בחילה (82.7%) והקאות (61.6%). מרבית האירועים החריגים היו בדרגה נמוכה וטופלו בעצירה הטיפול ו/או בהפחתת המינון1. 

מחקר זה הוא חלק מתוכנית הניסויים הקליניים המתמשכת של נוברטיס באוכלוסיית המטופלים הזאת. כיום נערכים כמה מחקרים גדולים לבדיקת הטיפול בסריטיניב, ביותר מ-300 מרכזי מחקר ביותר מ-30 מדינות. שני ניסויים קליניים שלב II חד זרועיים על מטופלים הסובלים מ-ALK+ NSCLC ואשר טופלו בעבר או שלא טופלו בעבר (נקראים ב-www.clinicaltrials.gov NCT01685060 ו-NCT01685138) נמצאים כיום בעיצומם לאחר שגויסו אליהם מספר המטופלים המתוכנן. בנוסף לכך, שני ניסויים קליניים שלב III המשווים את סריטיניב לכימותרפיה במטופלים שלא טופלו בעבר או שטופלו בעבר (נקראים ב-www.clinicaltrials.gov NCT01828099 ו-NCT01828112) נמצאים כיום בעיצומם ומגייסים מטופלים באופן פעיל ברחבי העולם5, 6, 7, 8.  

זיקאדיה: זיקאדיה (סריטיניב) מומלצת בארצות הברית לטיפול במטופלים הסובלים מ-ALK+NSCLC גרורתית שמחלתם התקדמה במהלך הטיפול בקריזוטיניב או שהיו רגישים לתרופה. התווייה זו קיבלה אישור מזורז על סמך שיעור התגובה של הגידולים ומשך התגובה. טרם הוכח שיפור בהישרדות או בתסמינים הקשורים למחלה. המשך האישור של התווייה זו עשוי להיות תלוי באימות התוצאות ובתיאור תועלת קלינית בניסויים מאששים. זיקאדיה היא תרופת מרשם המאושרת על ידי ה-FDA ונמכרת כיום במספר בתי מרקחת מתמחים בארצות הברית. מחוץ לארצות הברית, זיקאדיה (סריטיניב) היא חומר ניסיוני שלא אושר על ידי הרשויות הרגולטוריות. 

מידע בטיחות חשוב על זיקאדיה: זיקאדיה עלולה לגרום לתופעות לוואי חמורות, כגון: במרבית האנשים, גורמת זיקאדיה לבעיות בקיבה ובמעיים, ובהן שלשול, בחילה, הקאות וכאבי בטן. לעתים עלולות הבעיות האלה להיות חמורות. על המטופלים לפעול לפי הנחיות הרופא שלהם לגבי שימוש בתרופות שיעזרו להם נגד התסמינים האלה, ועליהם להתקשר אל הרופא שלהם לקבלת ייעוץ אם התסמינים חמורים או אם הם אינם נעלמים. זיקאדיה עלולה לפגוע בכבד. על המטופלים לעבור בדיקות דם לפחות פעם בחודש בעת הטיפול בזיקאדיה, ועליהם להודיע לרופא שלהם מיד אם הם סובלים מאחד מהתסמינים הבאים: עייפות, גרד בעור, עור ועיניים צהובים, בחילה או הקאות, ירידה בתיאבון, כאב בצד ימין של הבטן, שתן כהה או בצבע חום, נטייה ליותר דימומים או שטפי דם תת עוריים. זיקאדיה עלולה לגרום בעת הטיפול לנפיחות (דלקת) חמורה או מסכנת חיים של הריאות, העלולה להוביל למוות. התסמינים יכולים להיות דומים לתסמיני סרטן הריאות. על המטופלים לדווח לרופא שלהם מיד על כל תסמין חדש או החמרה של תסמינים, לרבות קשיי נשימה, קוצר נשימה, חום, שיעול עם או בלי כיח, או כאבים בחזה. זיקאדיה עלולה לגרום לקצב לב איטי מאוד, מהיר מאוד או חריג. על הרופאים לבדוק את לבו של המטופל שלהם במהלך הטיפול בזיקאדיה. על המטופלים לדווח לרופא שלהם מיד אם יש להם כאב או אי נוחות חדשים בחזה, סחרחורת או תחושה כאילו הם עומדים להתעלף, אם הם מתעלפים או אם יש להם קצב לב חריג, או אם הם מתחילים לקחת תרופות לב או לחץ דם או אם חלים שינויים בתרופות האלה. 

לאנשים הסובלים מסוכרת או מרגישות לגלוקוז, או המשתמשים בתרופות קורטיקוסטרואידים יש סיכון מוגבר ליתר סוכר בדם בעת השימוש בזיקאדיה. על המטופלים להישמע להוראות הרופא בנוגע לניטור רמות הסוכר ולהתקשר אל הרופא מיד אם יש להם תסמין כלשהו של יתר סוכר בדם, לרבות צמא מוגבר, רעב מוגבר, כאבי ראש, קשיים בחשיבה או בריכוז, השתנה תכופה, ראייה מטושטשת, עייפות או נשימה בריח המזכיר פירות. לפני שהמטופלים מתחילים לקחת זיקאדיה עליהם לספר לרופא שלהם על כל בעיה רפואית שיש להם, לרבות בעיות כבד; סוכרת או יתר סוכר בדם; בעיות לב, כולל מצב הנקרא תסמונת QT מוארך; היריון, חשד להיריון או תכנון להרות; הנקה או תכנון להניק. זיקאדיה עלולה להזיק לעוברים. על נשים המסוגלות להרות להשתמש בשיטה יעילה למניעת היריון במהלך הטיפול בזיקאדיה ולמשך שבועיים לפחות אחרי הפסקת הטיפול בזיקאדיה. לא ידוע אם זיקאדיה עוברת לחלב האם. על המטופלות להחליט ביחד עם הרופא שלהם אם לקחת זיקאדיה או להניק, אך עליהן להימנע מלעשות את שני הדברים גם יחד. על המטופלים לדווח לרופא שלהם על התרופות שהם לוקחים, לרבות תרופות מרשם, תרופות ללא מרשם, ויטמינים ותוספים צמחיים. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של זיקאדיה כוללות שלשול, בחילה, הקאות, כאבי בטן, עייפות, ירידה בתיאבון ועצירות. על המטופלים לדווח לרופא שלהם אם יש להם תופעת לוואי המפריעה להם או שאינה נעלמת. אלה אינן כל תופעות הלוואי האפשריות של זיקאדיה. למידע נוסף על המטופלים להתייעץ עם הרופא או עם הרוקח שלהם. 

על המטופלים לקחת זיקאדיה לפי הוראות הרופא בדיוק. אין לשנות את מינון הזיקאדיה או להפסיק לקחת את התרופה אלא בהוראת הרופא. יש לקחת זיקאדיה פעם ביום על בטן ריקה. אין לאכול שעתיים לפני ושעתיים אחרי לקיחת זיקאדיה. אם הוחמצה מנה של זיקאדיה, על המטופל לקחת אותה ברגע שהוא נזכר בכך. אם המנה הבאה מתוכננת ל-12 השעות הקרובות יש לוותר על המנה שהוחמצה ולקחת את המנה הבאה במועד הרגיל. אין לשתות מיץ אשכוליות או לאכול אשכוליות במהלך הטיפול בזיקאדיה, מכיוון שאז הכמות של זיקאדיה בדם עלולה לעלות לרמות מזיקות. ראה את הוראות השימוש המלאות של זיקאדיה.

 מקורות:

1.     Felip E, et al. Efficacy and Safety of Ceritinib in Patients (pts) with Advanced Anaplastic Lymphoma Kinase (ALK)-rearranged (ALK+) Non-small Cell Lung Cancer (NSCLC): An Update of ASCEND-1. Abstract #1295P. European Society of Clinical Oncology (ESMO) 2014 Congress, Madrid, Spain.

2.     Shaw A, et al. Evaluation of Ceritinib-treated Patients (pts) with Anaplastic Lymphoma Kinase rearranged (ALK+) Non-small Cell Lung Cancer (NSCLC) and Brain Metastases in the ASCEND-1 study. Abstract #1293P. European Society of Clinical Oncology (ESMO) 2014 Congress, Madrid, Spain.

3.     National Comprehensive Cancer Network (NCCN). NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology (NCCN Guidelines): Non-Small Cell Lung Cancer. NCCN 2014 3:1-148.

4.     Shaw A, et al. Targeting Anaplastic Lymphoma Kinase in Lung Cancer. Clin Cancer Res 2011;17:2081-2086.

5.     ClinicalTrials.gov. LDK378 in Adult Patients With ALK-activated NSCLC Previously Treated With Chemotherapy and Crizotinib. Available at: http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01685060?term=%22LDK378%22+and+%22Phase+II%22&rank=1. Accessed August 2014.

6.    ClinicalT  rials.gov. LDK378 in Crizotinib naïve Adult Patients With ALK-activated Non-Small Cell Lung Cancer. Available at: http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01685138?term=%22LDK378%22+and+%22Phase+II%22&rank=2. Accessed August 2014. 

7.     ClinicalTrials.gov. LDK378 Versus Chemotherapy in Previously Untreated Patients With ALK Rearranged Non-Small Cell Lung Cancer. Available at: http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01828099?term=%22LDK378%22+and+%22Phase+III%22&rank=1 Accessed August 2014.

8.     ClinicalTrials.gov. LDK378 Versus Chemotherapy in ALK Rearranged (ALK Positive) Patients Previously Treated With Chemotherapy (Platinum Doublet) and Crizotinib. Available at:     http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01828112?term=%22LDK378%22+and+%22Phase+III%22&rank=2 Accessed August 2014.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה