Lymphomas

שילוב של idelalisib עם ריטוקסימאב השיג שיפור דרמטי בתגובה והישרדות בהשוואה לריטוקסימאב בלבד בחולי CLL שאינם סבילים לכימותרפיה (NEJM)

מחקר חדש מה-NEJM מדווח על כך שהוספת טיפול ב- idelalisib ל- rituximab (מבטרה, רוש) , בהשוואה לטיפול בריטוקסימאב בלבד, במטופלים עם לוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL) אשר אינם כשירים לכימותרפיה הייתה קשורה לשיפור מובהק בהישרדות , הישרדות ללא התקדמות מחלה ושיעור התגובה לטיפול.

ברקע החוקרים מציינים כי מטופלים עם CLL אשר סובלים ממצבים רפואיים נוספים פחות כשירים לעבור טיפול כמותרפי סטנדרטי. טיפולים אפקטיביים עם פרופיל תופעות לוואי טוב יותר נדרשים לקבוצת אוכלוסיה זו.

במחקר זה שהיה רב מרכזי, אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלציבו, במסגרת ניסוי שלב 3 , העריכו החוקרים את היעילות והבטיחות של אידלאליסיב  , חוסם פומי של ה-delta isoform של ה-phosphatidylinositol 3-kinase , בשילוב עם ריטוקסימאב לעומת ריטוקסימאב + פלצבו.

גוייסו 220 מטופלים , אשר אופיינו עם תפקוד כלייתי לקוי, טיפול קודם שגרם ל-myelosuppression או מחלות נוספות מג’וריות., אשר חולקו אקראית לקבלת אידלאליסיב (במינון של 150 מ”ג) או פלצבו פעמיים ביום, בנוסף לקבלת ריטוקסימאב.

יעד המחקר המרכזי היה השרדות ללא התקדמות מחלה. בניתוח הביניים הראשוני הלא ספציפי , המחקר הופסק מוקדם ע”פ המלצת ועדת הבטיחות של המחקר וזאת בשל היעילות היוצאת דופן של הטיפול באידלאליסיב.

הזמן החציוני של הישרדות ללא התקדמות מחלה היה 5.5 חודשים בקבוצת הפלציבו, בעוד שבקבוצת האידלאליסיב לא ניתן היה לחישוב. אך הסיכון היחסי להתקדמות מחלה או תמותה בקבוצת האידלאליסיב היה 0.15 (P<0.001 ) .  מטופלים שקיבלו אידלאליסיב בהשוואה לאלו שקיבלו פלציבו השיגו שיפור של תגובה כוללת (81% לעומת 13%, סיכוי יחסי של פי 29.92 , p<0.001 ), וההישרדות הכוללת בחודש ה-12 למעקב הייתה 92% לעומת 80%, עם סיכון יחסי לתמותה של 0.28 (p=0.02).

תופעות לוואי רציניות דווחו ב-40% מהמטופלים שקיבלו אידלאליסיב + ריטוקסימאב וב-35% באלו שקיבלו ריטוקסימאב + פלציבו.

החוקרים מסכמים כי השילוב של אידלאליסיב עם ריטוקסימאב, בהשוואה לריטוקסימאב ופלציבו, שיפר באופן מובהק ומשמעותי את ההישרדות ללא התקדמות מחלה, שיעורי התגובה, והישרדות כוללת במטופלים עם חזרה של CLL או כאלה שאינם מסוגלים לקבל כימותרפיה סטנדרטית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה