Lymphomas

מתן טופיקלי של ג’ל Bexarotene יעיל בשלבים מוקדמים של T-Cell Lymphoma

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה טיפול טופיקלי ב-bexarotene יעיל בחולים עם cutaneous T-cell lymphoma, CTCL, קבועה או עיקשת, המצויה בשלביה המוקדמים.

Bexarotene הוא רטינואיד סינטטי שנקשר ל-retinoid X receptors, תת משפחה של הרצפטורים לרטינואיד. בהתאם למחקר זה ולמחקרים נוספים אושר לאחרונה ג’ל ה-bexarotene על-ידי ה-FDA לשימוש טופיקלי בנגעי עור בחולי CTCL בשלבים IA ו-IB של המחלה שלא הגיבו או לא הצליחו לסבול טיפול אחר.   

החוקרים בדקו את התגובה הכוללת המלאה והחלקית ב-50 חולים עם CTCL בשלבים IA או IIA שטופלו במתן טופיקלי של ג’ל bexarotene במשך 16 שבועות או יותר.

המחקר מדווח כי בממוצע קיבלו החולים שלושה טיפולים אחרים ב-CTCL וכל החולים פרט לשניים, סבלו מ-CTCL קבועה או עיקשת אחרי שני טיפולים אחרים לפחות.

החוקרים מדווחים כי ב-27 מהחולים (54%) נצפו תגובות קליניות מלאות או חלקיות,כשב-10% מהם נצפתה תגובה קלינית מלאה וב-44% נצפתה תגובה חלקית. 

מתוצאות המחקר עולה כי התגובה היתה שכיחה יותר בקרב חולים שבהם המחלה מצויה בשלב IA מאשר בחולים שבהם המחלה מצויה בשלב IB (כ-64% בהשוואה ל-50%), ואילו בחולים שבהם המחלה מצויה בשלב IIA או IIB ג’ל ה-bexarotene לא נמצא יעיל כלל.

החוקרים מציינים כי בקרב החלים שהגיבו לטיפול, הזמן הקצר ביותר בו נצפתה תגובה היה 28 ימים והזמן הממוצע שנמדד עד להופעת תגובה היה 142 ימים. 

החוקרים מדווחים גם כי בשבעת החולים שבהם נצפתה התדרדרות מחדש היא הופיעה כעבור 214.5 ימי טיפול בממוצע, המחלה התקדמה ב-16 מהחולים אחרי פרק זמן מקסימלי של 87 ימי טיפול.

למרות שמשאלוני איכות החיים לא עלה שינוי בעל משמעות אחרי 16 שבועות של טיפול, יותר משלושה רבעים מהחולים דיווחו על שיפור בינוני או רב במצבם או על שביעות רצון גבוהה מהטיפול.

התוצאות מצביעות על חשיפה סיסטמתית נמוכה לתרופה בחולים שהשתמשו בג’ל ה-bexarotene, וכמו כן הצטברות התרופה במהלך השימושים החוזרים היתה נמוכה או שלא נצפתה כלל.

עוד עולה מן התוצאות כי תופעת הלוואי השלילית השכיחה ביותר שנצפתה בשימוש הטופיקלי ב-bexarotene היתה irritant dermatitis, רוב המקרים היו קלים או מתונים בעוצמתם ולעיתים נדירות בלבד גרמו לפרישה מההשתתפות במחקר.  

החוקרים מסכמים כי התוצאות מעידות שהטיפול בג’ל bexarotene 1% הינו יעיל ונסבל היטב באופן כללי בחולים על CTCL עיקשת או קבועה המצויה בשלבים מוקדמים ושטיפול אחר לא הועיל להם או לא נסבל על-ידם. 

J Am Acad Dermatol 2003;49:801-815.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה