Lung Cancer

בדיקות למוטאציות EGFR אינן מבוצעת ברבע מהחולים עם סרטן ריאות (מתוך כנס מטעם ה-European Lung Cancer Conference)

חולים רבים עם ממאירות מתקדמת מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung-Cancer) אינם משלימים את הבדיקות הגנטיות שנועדו לקבוע אם הם עשויים ליהנות מטיפול מכוון יותר, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-European Lung Cancer Conference.

מסקר שכלל למעלה מ-550 אונקולוגים ברחבי העולם עלה כי בדיקות גנטיות של EGFR אינן מבוצעות ב-25% מהחולים עם NSCLC. יתרה מזאת, גם כאשר נדרשת הבדיקה, הטיפול ניתן עוד בטרם קבלת תוצאות הבדיקות ברבע מהמקרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות מטעם ה-IASLC (International Association for the Study of Lung Cancer) קובעות כי בכל החולים המאובחנים עם NSCLC בשלב מתקדם, למעט אלו עם ממאירות של תאי קשקש, יש להשלים בדיקות EGFR, וכי התוצאות ישמשו להנחיית ההחלטות הטיפוליות.

החוקרים השלימו סקר שכלל מדגם מייצג של 562 אונקולוגים מקנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, דרום קוריאה, ספרד, טייוואן, בריטניה וארצות הברית, שהשלימו את הסקר בין דצמבר 2014 ועד ינואר 2015. הסקר בחן את שיעורי בדיקות גנטיות, גישות ומכשולים לב’דיקה, וההשפעה של התוצאות על בחירת הטיפול בחולים עם NSCLC מתקדם.

מהנתונים עלה כי בדיקות ל-EGFR נדרשו בטרם מתן טיפול קו-ראשון ב-81% מהחולים עם ממאירות NSCLC בשלב IIIb/IV. הסיבה  הנפוצה ביותר לאי-הזמנת הבדיקה היית היסטולוגיה לא מתאימה. מרבית המרכזים, בעיקר המרכזים הגדולים, יודעים דיו אודות החולים הללו בכדי לא לבזבז משאבים על בדיקות למוטאציות שהם לא צפויים למצוא.

הסיבה הנפוצה ביותר שציינו המשיבים לסקר לאי-ביצוע הבדיקה הייתה כי לחולים היה סוג גידול לא מתאים למוטאציה האמורה. הסיבה השניה בשכיחותה הייתה העדר חומר אבחנתי. הגידול לא היה נגיש ולכן עד שנקבעה האבחנה של סרטן ריאות, לא נותר די חומר למיצוי הדנ”א להשלמת הבדיקה הגנטית. מהסקר עלו עוד מספר סיבות לאי-ביצוע הבדיקות למואטציות EGFR, כולל מקרים בהם נקבע כי החולה אינו כשיר להשלמת הבדיקה, חולים מעשנים או חולים שהיו מבוגרים מדי.

לסיום, סיבה מג’ורית שהוזכרה כסיבה לאי-ביצוע בדיקות EGFR הייתה הזמן הארוך עד לקבלת התוצאות, כאשר בחלק מהמקרים מדובר בשבועות.

בחולים שעברו את הבדיקות, האונקולוגים קיבלו את התוצאות לפני מתן טיפול קו-ראשון ב—77% מהמקרים. ב-23% מהמקרים, טיפול קו-ראשון ניתן עוד בטרם קבלת תוצאות הבדיקות.

מהסקר עולה כי 23% מהאונקולוגים אינם שוקלים בדיקות לתתי-סוגים של מוטאציות EGFR בהחלטה על מתן הטיפול.

מתוך כנס מטעם ה-European Lung Cancer Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה