Lung Cancer

טיפול משולב של cetuximab (ארביטוקס ) בסרטן ריאות מסוג NSCLC משפר הישרדות גהשוואה לכימותרפיה בלבד ( Cochrane Library)

סרטן ריאה

מאמר חדש המתפרסם בקוקריין מצביע על כך שטיפול ב-cetuximab (ארביטוקס, מרק סרונו) ביחד עם כימותרפיה סטנדרטית מוביל לשיפור בהישרדות בהשוואה לטיפול סטנדרטי בלבד במטופלים עם סרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC .

המחברים מציינים ברקע שסרטן ריאה הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בעולם, כשהסוג של תאי סרטן ריאה לא קטנים (NSCLC) מהווה כ-60% מכלל מקרי סרטן הריאה. מכיוון שהטיפול הסטדנרטי ב-NSCLC מתקדם אינו מצליח להשיג שיפור בהישרדות קיים צורך מתמשך לטיפולים אפקטיביים יותר . גיל המשתתפים החציוני היה בין 58-66 שנים, נשים היוו בין 26%-56% ובכמחצית מהם הייתה עדות היסטולוגית לנוכחות של קרצינומה .  מרבית המטופלים קיבלו ציון תפקודי  על בסיס הדירוג של Eastern Cooperative Oncology Group של בין 0-1 הנחשב לתקין מבחינה גופנית.

בסקירה הנוכחית שכללה 2,018 מטופלים מ-4 מחקרים שונים (שהיו מחקרים אקראיים ושעקבו אחר הישרדות כוללת, הישרדות ללא התקדמות מחלה, שיעור השרדות לשנה אחת, שיעור תגובה אובייקטיבי, איכות חיים, דיווח על תןפעות לוואי רציניות) נמצא  שהוספת סטוקסימאב לטיפול הסטנדרטי האריכה את משך ההישדרות של חולי NSCLC בכ-1.5 חודשים, והאריכה את ההישרדות ללא התקדמות מחלה בכ-0.5 חודשים (מ-4.4 ל-4.9 חודשים, ברמת מובהקות גבולית).

ההישרדות הכוללת תחת טיפול משולב עם סטוקסימאב עלתה מ-8.9 חודשים ל-10.5 , סיכון יחסי לתמותה של 0.87 (בטווח של בין 0.79-0.96) .

שנה אחת לאחר הטיפול, 45% מהמטופלים שקיבלו טיפול סטנדרטי + סטוקסימאב, לעומת 40% מאלה שקיבלו טיפול סטנדרטי בלבד – שרדו.  סיכוי יחסי להישרדות של 1.13 (בטווח בין 1.02-1.25 ), ושיעור תגובה אובייקטיבי של 30% בהשוואה ל-23% (סיכוי יחסי של 1.31 בטווח בין 1.14-1.51 ).

עם זאת, מציינים המחברים, כי האפקט של הטיפול בסטוקסימאב על איכות החיים לא היה חד משמעי וההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית. דווחו יותר תופעות לוואי, בעיקר עוריות, בקרב מטופלי התרופה. בדר”כ תופעות הלוואי שדווחו הוגדרו כברות טיפול וניהול, ולא דווח על מקרי תמותה בשל תופעות לוואי של סטוקסימיאב.

החוקרים מסכמים כי סקירה זו מציגה עדות באיכות גבוהה לכך ששימוש משולב של סטוקסימאב ביחד עם כימותרפיה סטנדרטית בחולי NSCLC כקו טיפול ראשון משפר את ההישרדות של החולים בהשוואה לטיפול סטנדרטי בלבד, במחיר של עלייה בתופעות לוואי הניתנות לניהול.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה