Lung Cancer

תוצאות מבטיחות לבדיקת דם פשוטה לאבחנת סרטן ריאות (מתוך כנס ה-CHEST)

חוקרים שיצאו למסע חיפוש גילו באופ מפתיע כי פאנל של מטבוליטים בדם עשוי לסייע בניבוי נוכחות סרטן ריאות מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer). ממצאי המחקר הוצגו במהלך כנס ה-CHEST לשנת 2014.

לדברי החוקרים, לאור הבנת אופן הפעילות של תאי גידול, ישנו היגיון במטבוליטים שזוהו במהלך המחקר, אך עדיין דרושה עבודה רבה בטרם לממצאים יהיו השלכות על הטיפול הקליני.

מדגם המחקר כלל 94 חולים עם ממאירות של הריאה, עםאבחנה מאושרת בביופסיה של NSCLC ו-188 ביקורות תואמות בגיל, מין, היסטוריית עישון, רמות שומנים בדם ומחלת ריאות חסימתית כרונית. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 67 שנים, כאשר 48% מהמשתתפים במחקר היו נשים.

מבין החולים עם ממאירות ריאתית, 50 אובחנו עם אדנוקרצינומה ו-44 עם קרצינומה של תאי קשקש. הממאירות הייתה בשלב I ב-44% מהחולים, בשלב II ב-17% מהחולים וב-39% מהחולים הממאירות הייתה בשלב III.

החולים נטו להיות מבוגרים יותר בהשוואה לביקורות (68.7 שנים לעומת 66.2 שנים), אך ללא הבדלים אחרים בעלי מובהקות סטטיסטית בין שתי הקבוצות.

החוקרים זיהו 534 מטבוליטים משמונה מסלולי מטבוליטים ו-73 תתי-מסלולים. הריכוז של 149 מטבוליטים היה שונה באופן משמעותי 70 היו נמוכים יותר ו-79 היו גבוהים יותר בין קבוצת המקרים וקבוצת הביקורות.

בחולים עם אדנוקרצינומה, הריכוז של 65 מטבוליטים היה שונה משמעותית מהריכוז בביקורות; בחולים עם קרצינומה של תאי קשקש, הריכוז של 50 מטבוליטים היה שונה משמעותית.

החוקרים בנו מודל שכלל 36 מהמטבוליטים הללו, עם רגישות של 70.2% וסגוליות של 89.5% בהבחנה בין חולי סרטן וביקורות. המודלים היו יעילים יותר בזיהוי קרצינומה של תאי קשקש מאשר אדנוקרצינומה, ממצא שהפתיע את החוקרים.

בשלב הבא בכוונתם לבנות מודל של המטבוליטים בעלי יכולת ההבחנה הטובה ביותר ולבחון אותם באוכלוסיה חדשה של משתתפים עם ממאירות ריאתית וללא ממאירות ריאתית, במידה לאשר את ממצאי המחקר. בכדי שלבדיקות אלו תהיה שימושיות קלינית, יש לפשט את הפלטפורמה כך שניתן יהיה לבצע את הבדיקות בכל מרפאה, בניגוד לכלי המחקר בהם נעשה שימוש בשלב זה.

מתוך כנס ה-CHEST

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה