Lung Cancer

מקרים רבים של ממאירות מתקדמת של הריאות אינם מאובחנים במסגרת רפואה ראשונית (Thorax)

במאמר שפורסם בכתב העת Thorax מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש מהם עולה כי 30% מהחולים עם סרטן ריאות הולכים לעולמם בשלב מוקדם בבריטניה, למרות פניה לרופא המטפל הראשוני בתדירות גבוהה יותר בשלושת החודשים שלפני מותם, בהשוואה לחולים אחרים עם סרטן ריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בבריטניה שיעורי ההישרדות עקב סרטן ריאות נמוכים ושיעורי התמותה המוקדמת גבוהים יותר, בהשוואה למדינות אחרות. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לזהות גורמים הקשורים עם תמותה מוקדמת ואת המאפיינים של טיפול ראשוני העשויים לתרום לאבחנה מאוחרת.

במסגרת המחקר נבחנו כל המקרים של סרטן ריאות, שאובחנו בין השנים 2000-2013. חולים שהלכו לעולמם בתוך תשעים ימים מהאבחנה נבחנו בהשוואה לאלו ששרדו תקופה ממושכת יותר. החוקרים חישבו את שיעורי צילומי חזה סטנדרטיים ושיעורי ממאירות ריאתית בכל מרפאה.

מבין 20,142 משתתפים עם סרטן ריאות, אלו שהלכו לעולמם בשלב מוקדם יצרו קשר עם הרופא המטפל לעיתים קרובות יותר טרם אבחנת הממאירות. גורמים פרטניים שנקשרו עם תמותה מוקדמת כללו מין זכר (יחס סיכויים של 1.17), עישון בהווה (יחס סיכון של 1.43), גיל מתקדם (יחס סיכון של 1.80 בגילאי 80 שנים ומעלה, בהשוואה ל-65-69 שנים), חסך סוציאלי (יחס סיכויים של 1.16 בהשוואת חמישון חמישי לעומת חמישון ראשון) ומגורים באזור עירוני לעומת כפרי (יחס סיכויים של 1.22). שיעורי צילומי חזה השתנו משמעותית, כאשר הסיכויים לתמותה מוקדמת היו הגבוהים ביותר במרפאות בהן הוזמנו יותר צילומי חזה. שיעורי ההיארעות של סרטן ריאות ברמת המרפאה לא השפיעו על שיעורי תמותה מוקדמת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חולים שהלכו לעולמם בשלב מוקדם עקב סרטן ריאות יוצרים קשר עם הרופא המטפל לפני האבחנה, רמז לאובדן אפשרי של הזדמנות לאבחן את החולים בשלב מוקדם. עליה כללית בדרישות לצילומי חזה אינה מביאה בהכרח לשיפור שיעורי ההישרדות, ובמקום זאת, יש להקפיד על ביצוע הבדיקות הללו במועד המתאים.

Thorax. Published online October 13, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה