Lung Cancer

תוצאות מבטיחות לשילוב בדיקות לא-פולשניות לאבחנת סרטן ריאות (J Clin Pathol)

שילוב של שתי בדיקות לא-פולשניות עשוי לסייע באבחנה של מגוון רחב של ממאירויות של הריאה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Pathology.

לדברי החוקרים, בדיקת היפר-מתילציה של סמן RASSF1A בכיח בשילוב עם תבחין נשיפה המבוצע באמצעות אף אלקטרוני (eNose) מסייעים באבחנה של סרטן ריאות, עם רגישות של 100% בחולים עם תסמינים של המחלה.

מדובר באחד המחקרים הראשונים שמצא כי שילוב בדיקות לא-פולשניות פשוטות עשוי לזהות סרטן ריאות עם רגישות של 100%, כלומר, ללא מקרים של ממאירות שלא אובחנו במסגרת המחקר.

בעוד ששילוב הבדיקות זיהה באופן שגוי חלק לא מבוטל של נבדקים כחולים בסרטן ריאות, כאשר בפועל אינם סובלים מהממאירות, שיעור זה עשוי להיות נמוך משיעור התוצאות החיוביות-שגויות עם בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של בית החזה, שכיום מהווה את בדיקת הסקר הטובה ביותר לממאירות של הריאה.

בתת-מחקר שבחן באופן פרוספקטיבי דגימות כיח במבנה מקרה-ביקורת, בחנו חוקרים את דגימות הכיח ותבחיני נשיפה של 20 חולים עם ממאירות של הריאה ו-31 ביקורות עם מחלת ריאות חסימתית כרונית. הם גם אספו דגימות תבחין נשיפה בלבד ב-18 חולים נוספים עם ממאירות של הריאה ושמונה ביקורות, לאישור תוקף הממצאים.

חציון המעקב עמד על 12.5 חודשים בקבוצת המקרים ועל 19 חודשים בקבוצת הביקורת. הקבוצות היו דומות מבחינת הגיל, מין, הרגלי עישון והיסטוריית עישון, והחולים לא זיהו שינויים ציטולוגיים בדגימות כיח של החולים עם ממאירויות של הריאה או בקבוצת הביקורות.

הן היפר-מתילציה של דנ”א בכיח והן תוצאות בדיקות האף האלקטרוני הבחינו בין חולים עם ממאירויות של הריאה ובין הביקורות. לשילוב היפר-מתילציה של 3OST2 ו-RASSF1A הייתה רגישות של 85% עם סגוליות של 74%; לאף האלקטרוני רגישות של 80% עם סגוליות של 48%.

השילוב של היפר-מתילציה של RASSF1A עם תוצאות בדיקת אף אלקטרוני הביא לעליה ברגישות לאבחנת סרטן ריאות ל-100% עם סגוליות של 42%. שתי השיטות השלימו אחת את השנייה (P<=0.011). הבדיקות הללו הובילו לאבחנה של ממאירויות מסוג קרצינומה של תאי קשקש, אדנוקרצינומה, Non-Small Cell Lung Cancer שאינו מוגדר ו-Small Cell Carcinoma.

אעפ”י שהממצאים החדשים עולים על הציפיות, החוקרים מודים כי אינם צפויים להוות תחליף לבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת כבדיקת סקר לסרטן ריאות וקובעים כי דרושים מחקרים נוספים לאישור הממצאים.

J Clin Pathol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה