Lung Cancer

המלצה לבסס את הטיפול בסרטן ריאות על הפרופיל הגנטי ולא על ההיסטולוגיה (JAMA)

הטיפול בסרטן ריאות התבסס באופן מסורתי על ההיסטולוגיה של הגידול, אך גישה חדשה לביסוס הטיפול על המאפיינים הגנטיים הביאה לשיעורי הישרדות טובים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר LCMC (Lung Cancer Mutation Consortium), שפורסמו בכתב העת JAMA.

מדובר במחקר רב-מרכזי, שכלל 1,007 חולים עם אדנוקרצינומה גרורתית של הריאה, שעברו בדיקות לעשר מוטאציות גנטיות ולאחר מכן החוקרים השתמשו בתוצאות לבחירת התכשירים המתאימים לשינויים הגנטיים.

המחקר נערך בין השנים 2009-2012 וגידולי החולים נבדקו לפחות לגן אחד, כאשר ב-733 חולים נערכו בדיקות לעשרת הגנים. באשר ליתר החולים, הסיבה העיקרית בגינה לא בוצעו בדיקות לכל עשרת הגנים הייתה כמות רקמה לא-מספקת.

מוטאציה אונקוגנית זוהתה ב-466 מהחולים (64%) בהם בוצעו כל עשר הבדיקות. מוטאציות KRAS היו הנפוצות ביותר (25%) ולאחריהן מוטאציות EGFR (175) וסידור מחדש של גן ALK (8%). מוטאציות פחות נפוצות כללו מוטאציות אחרות בגן EGFR (4%), ERBB2 (3%), BRAF (2%), PIK3CA (1%>), אמפליפיקציה של MET (1%>), NRAS (1%>) ו-MEK1 (1%>).

לאחר מכן, התוצאות שימשו להכוונת הטיפול המותאם.

בסיכומו של דבר, מבין 308 חולים עם נתונים זמינים, חציון ההישרדות עמד על 2.7 שנים. בחולים עם מוטאציה גנטית לה ניתן טיפול מכוון, חציון ההישרדות עמד על 3.5 שנים, בחולים עם מוטאציה גנטית שלא קיבלו טיפול מכוון, חציון ההישרדות עמד על 2.4 שנים ובחולים בהם לא זוהתה מוטאציה, חציון ההישרדות עמד על 2.1 שנים (p<0.001).

מבין המוטאציות השונות שנבחנו, ההישרדות הארוכה ביותר תוארה בחולים עם גידולים חיוביים ל-ALK (4.3 שנים).

העובדה כי 14 מרכזים שיתפו פעולה וסייעו זה לזה  לפתח את היכולת לבצע את הבדיקות הגנטיות בו-זמנית ולחלוק את המידע, היא הישג חשוב. באופן זה ניתן היה להביא לשינוי באופן הטיפול בחולים עם סרטן ריאות.

לסיכום, בדיקות למוטאציות גנטיות סייעו לרופאים בבחירת הטיפול המתאים בחולים עם ממאירויות של הריאה. דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם טיפול מכוון המבוסס על מוטאציות גנטיות מביא לשיפור בשיעורי ההישרדות.

JAMA. 2014;311:1988-206

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה