Lung Cancer

התועלת של טיפול כימותרפי-קרינתי בקשישים עם סרטן ריאות (Eur Respir J)

בהתאם לאפשרויות הטיפול הזמינות במקום מגוריהם, בחלק מהקשישים עם סרטן ריאות לא-נתיח מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) ייתכנו תוצאות טובות יותר עם טיפול כימותרפי-קרינתי, בהשוואה לטיפול קרינתי בלבד. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת European Respiratory Journal.

החוקרים כותבים כי התוצאות בחולים עם מחלה לא-נתיחה בשלב מוקדם עודנה גרועה ביותר, למרות טיפול קרינתי. מהנתונים עולה כי בחולים קשישים המטופלים בטכניקות רדיותרפיה מודרניות אין תועלת להוספת טיפול כימותרפי. חולים מבוגרים המטופלים בטכניקות רדיותרפיה פשוטות יותר (שאינן בשימוש נרחב בארצות הברית) עשויים להיות מועמדים לטיפול משולב עם כימותרפיה.

החוקרים מציינים כי קרוב ל-20% מהקשישים עם NSCLC לא-נתיח אינם מוכנים או אינם מסוגלים לעבור ניתוח. פחות מ-35% שורדים שנתיים לאחר האבחנה.

במטרה לבחון את הנושא באופן מקיף יותר, החוקרים בחנו את הנתונים מהשנים 1992-2005 אודות למעלה מ-3,000 חולים עם NSCLC לא-נתיח בשלב III שקיבלו טיפול קרינתי, כולל 844 חולים שקיבלו גם טיפול כימותרפי (28%). כל המשתתפים במחקר היו בני 65 ומעלה.

מניתוח סטטיסטי להשוואת חולים שקיבלו או לא קיבלו טיפול כימותרפי, החוקרים מצאו כי טיפול קרינתי-כימותרפי לווה בשיפור בשיעורי ההישרדות (יחס סיכון של 0.85) ובחולים עם מחלה בשלב I שקיבלו טיפול רדיותרפי בעל מורכבות בינונית . לא תועד הבדל בקרב חולים שטופלו ברדיותרפיה מורכבת.

בחולים בשלב II, נמצא קשר בין טיפול כימותרפי-קרינתי ובין שיפור שיעורי ההישרדות, ללא קשר לטכניקת רדיותרפיה (יחס סיכון של 0.61-0.72).

מממצאים אלו עולה כי ניתן לשקול טיפול כימותרפי-קרינתי בקשישים עם מחלה לא-נתיחה בשלב II או בחולים עם מחלה בשלב I במקרים בהם אין גישה לטיפול רדיותרפיה מורכב. עם זאת, טיפול כימותרפי-קרינתי מלווה ברעילות מוגברת. כ-26% מהחולים שקיבלו טיפול כימותרפי-קרינתי אושפזו לפחות פעם אחת בשל רעילות חמורה, בהשוואה ל-13% מהחולים שקיבלו טיפול קרינתי בלבד (יחס סיכויים של 2.4).

החוקרים מדגישים כי ייתכן ותוצאות אלו תקפות גם לחולים צעירים יותר, העשויים להתמודד טוב יותר עם הטיפול הכימותרפי.  הם מוסיפים כי מדובר בממצאים תצפיתיים ולא ממצאים המבוססים על מחקר אקראי ומבוקר, אם כי לא סביר שייערכו מחקרים כאלו בנושא זה.

Eur Respir J 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה