Lung Cancer

בדיקה גנטית יכולה לנבא אילו חולי סרטן ריאות זקוקים לטיפול כימותרפי (NEJM)

חוקרים מדווחים על דוגמא חדשה ומבטיחה לרפואה אישית, החוקרים בחנו את המאפיינים המולקולריים של כל גידול באמצעות מודל Lung Metagene Model ולפיהם תפרו את הטיפול לכל חולה. החוקרים מקווים כי בדיקות גנטיות דומות לשלהם ישמשו לא רק כדי לנבא את התוצאות בחולים, אלא גם לבחור את התרופות הספציפיות הכי מתאימות לאור התבנית המולקולרית של הגידול.

לדברי החוקרים, מדובר בנושא חשוב, כיום מתרחקים יותר ויותר מהטיפול בסרטן בחולים כאוכלוסיה ומתחילים להתמקד בחולה הספציפי עם מאפיינים ספציפיים. החוקרים טוענים כי בדיקות כאלו עשויות לסייע בקרוב לרופאים להחליט אילו חולים זקוקים לטיפול כימותרפי ואילו חולים מצויים בסיכון נמוך ויכולים להנות מאיכות חיים טובה יותר ללא טיפול זה.

החוקרים מקווים להוציא את השיטה הקיימת לדירוג גידולי ריאה משימוש. במקום הצבת כל החולים עם גידולים קטנים באותה קטגוריה של גידול בשלב מוקדם, כפי שעושים כיום, ניתן כעת להעריך טוב יותר את הסיכון בהתבסס על הפרופיל הגנומי של הגידול.

אם ניתן להשתמש בבדיקות בכדי להעלות את סיכויי ההישרדות ב-5% בלבד, ניתן יהיה להציל 10,000 חיים בשנה. בפועל, החוקרים מאמינים כי ניתן לעשות הרבה יותר מזה.

החוקרים בחנו 89 חולים עם NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) בשלב מוקדם. הם בדקו את פרופיל ביטוי הגנים שניבא את הסיכון להישנות בשתי קבוצות בלתי-תלויות של 25 חולים ממחקר American College of Surgeons Oncology ו-84 חולים ממחקר Cancer and Leukemia Group B.

החוקרים כותבים כי Lung Metagene Model ניבא הישנות בחולה אינדיבידואלי טוב יותר באופן משמעותי בהשוואה לפקטורים פרוגנוסטיים קליניים, ושמר על עקביות לאורך כל שלבי Non-Small Cell Lung Cancer. דיוק הניבוי של המודל עמד על 72% ו-79% בקבוצות משני המחקרים. כמו כן, זוהתה תת-קבוצה של חולים בשלב IA שהיו בסיכון גבוה להישנות, בהם הטיפול הטוב ביותר הוא טיפול כימותרפי אדג’וונטי.

באמצעות החתמה גנומית ייחודית של כל גידול, הבדיקה החדשה ניבאה בדיוק של עד 90% אילו חולים עם גידולי ריאה בשלב מוקדם יפתחו הישנות של הגידול ואילו חולים לא יסבלו מהישנות הגידול. כעת יש בידי הרופאים כלי שיכול לשמש להעברת חולים בסיכון גבוה שלא היו מועדים לטיפול כימותרפיה לטיפול אגרסיבי.

כעת החוקרים מגייסים משתתפים למחקר קליני בשלב 3, שאמור להתחיל בתוך חצי שנה, עם למעלה מ-1000 חולים מארה”ב וקנדה.

N Engl J Med. 2006; 355:570-580.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה