Leukemias

כימותרפיה מעלה את הסיכון לסרטן שד מוקדם (J Clin Oncol.)

בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם לאחר טיפול כימותרפי מניעתי או אדג’וונטי קיים סיכון מוגבר להתפתחות לויקמיה, שאינו מצדיק את התועלת ההישרדותית הצנועה של תוספת טיפול, כך קובעים חוקרים מארצות הברית במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology. מהנתונים עולה כי בנשים עם סרטן שד לאחר טיפול כימותרפי אדג’וונטי או מניעתי הסיכון המצטבר להתפתחות לויקמיה לאחר עשר שנים עמד על 0.5%, גבוה כמעט כפליים מהשיעור שדווח במחקרים קודמים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במהלך השנים חל שיפור בתוצאות הטיפול בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם. מחקרים להערכת דור ראשון של טיפול כימותרפי אדג’וונטי דיווחו על היארעות מצטברת במהלך שמונה שנים של תסמונת מיאלודיספלסטית או לויקמיה מסוג AML (Acute Myelogenous Leukemia) שעמדה על 0.27% לאחר שמונה שנים. ייתכן כי הערכה ומעקב לא-מספקים הובילו לתת-הערכה של הסיכון להתפתחות ממאירויות של מח העצם על-רקע הטיפול התרופתי.

החוקרים בחנו את השכיחות של גידולי מח עצם בכ-20,000 נשים עם סרטן שד בשלב I-III, שטופלו במרכזים שונים ברחבי ארצות הברית, בתקופה שבין 1998-2007.

מהתוצאות עולה כי 50 נשים פיתחו גידולים של מח העצם (42 גידולים מיאלוידים ו-8 גידולים לימפואידים) לאחר סרטן שד (חציון מעקב של 5.1 שנים). בנשים שפיתחו גידולים של מח העצם שלב סרטן השד היה דומה, ללא הבדלים בגזע או בחשיפה לטיפול כימותרפי, אך הן היו מבוגרות יותר, בהשוואה לנשים שלא פיתחו גידולים של מח העצם (חציון גיל של 59.1 שנים לעומת 53.9 שנים, p=0.03). בשני-שליש מהנשים זוהתה ציטוגניטיקה מורכבת של גידולי מח העצם.

הסיכון לגידולי מח עצם היה גדול יותר משמעותית לאחר ניתוח עם טיפול כימותרפי (יחס סיכון של 6.8) או לאחר כל שיטות הטיפול (ניתוח, כימותרפיה וקרינה, יחס סיכון של 7.6), בהשוואה לאלו שטופלו בכימותרפיה בלבד. שיעור הגידולים במח העצם ל-1,000 שנות-אדם עמד על 0.16 (ניתוח), 0.43 (עם הקרנות), 0.46 (עם כימותרפיה) ו-0.54 (עם כל שלוש שיטות הטיפול). ההיארעות המצטברת של גידולי מח עצם עלתה כפליים לאחר חמש עד עשר שנים (0.24% ל-0.48%); 9% מהנשים שרדו לאחר עשר שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הגדול הנוכחי של נשים עם סרטן שד בשלב מוקדם, הסיכון לגידולי מח עצם לאחר קרינה ו/או כימותרפיה אדג’וונטית היה נמוך, אך גבוה יותר מכפי שתואר בעבר. הסיכון נותר מוגבר מעבר לחמש שנים. יש לבחון את הסיכון הפרטני לגידולי מח עצם אל מול התועלת ההישרדותית האבסולוטית של טיפול כימותרפי אדג’וונטי.

J Clin Oncol. Published online December 22, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה