Leukemias

הערכת הפרעות זיכרון במבוגרים לאחר טיפול בהקרנות לראש עקב ALL בילדותם (J Natl Cancer Inst)

בכתב העת Journal of the National Cancer Institute מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהם עולה כי במבוגרים ששרדו לאחר טיפול קרינתי לראש עקב ALL (Acute Lymphoblastic Leukemia) בילדותם תועדה ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ובזיכרון, עם חריגות באזורים אנטומיים החיוניים ליצירת זיכרון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול קרינתי לראש הינו גורם סיכון ידוע לליקוי נוירו-קוגניטיבי בשורדים של ממאירויות בילדות ועשוי להביא לעליה בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל ודמנציה בבגרות.

החוקרים ערכו מחקר חתך להערכת מבוגרים ששרדו ALL בילדות וטופלו בהקרנות לראש במינון של 18Gy או 24 Gy (127 חולים או 138 חולים, בהתאמה). הם התבססו על מדד WMS-IV (Wechsler Memory Scale). תת-קבוצה של שורדים השלימה בדיקות הדמיה להערכת התפקוד והמבנה (85 חולים).

מהתוצאות עולה כי בחולים ששרדו לאחר טיפול במינון של 24 Gy, אך לא לאחר טיפול במינון 18 Gy, תועד ליקוי בזיכרון המיידי (33.8% מהחולים, p<0.001) ובזיכרון המושהה (30.2% מהחולים, p<0.001). הציון הממוצע בהערכת זיכרון ארוך-טווח בקרב שורדים שטופלו במינון הגבוה היה דומה לזה של מטופלים מעל גיל 69 שנים. הפרעה בתפקוד הזיכרון המיידי נקשרה עם נפח קטן יותר של האונה הטמפוראלית הימנית והשמאלית, וליקוי בזיכרון המושהה נקשרה עם קורטקס דר יותר באזור הפריאטלי והפרונטאלי.

נפח היפוקמפוס קטן יותר ועליה בהפעלה בבדיקות הדמיה פונקציונאליות בתהודה מגנטית זוהו בנבדקים עם ליקוי בזיכרון. מצב קוגניטיבי ירוד זוהה לאחר קרינה במינון של 24 Gy (18.5% מהחולים, p<0.001), אך לא לאחר קרינה של 18 Gy (8.7% , p=0.11), עדות להשפעה תלוית-מינון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי לאחר הקרנות לראש עקב ALL בילדות, ייתכנו הפרעות בזיכרון ובתפקוד הקוגניטיבי, עם מעורבות של אזורים אנטומים האחראיים ליצירת זיכרון, בדומה להופעה מוקדמת של ליקוי קוגניטיבי קל.

J Natl Cancer Inst. 2013;105(12):899-907

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה