Laboratory Tests

רמות גבוהות של חלבון NfL בדם חולים עם רעד ראשוני (Eur J Neurol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Journal of Neurology עולה כי בחולים עם רעד ראשוני רמות NfL (או Neurofilament Light Chain) בדם.

הערכה כמותית של רמות שרשראות NfL בדם מאפשרות הערכה וניטור של נזק אקסונאלי על-פי בדיקות דם היקפי. קיימת מחלוקת ממושכת אודות השאלה אם רעד ראשוני הינו חלק מתסמונת רעד שפירה או אם מדובר בתוצא משני של תהליך נוירו-דגנרטיבי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ריכוזי NfL בדם בחולים עם רעד ראשוני לעומת ביקורות בריאות ולקבוע אם קיים קשר בין רמות NfL בדם ובין סמנים מוטוריים ולא-מוטוריים להתקדמות מחלה.

החוקרים אספו נתונים אודות חולים עם רעד ראשוני ממאגר PROMOVE (או Prospective Registry on Movement Disorders) וגייסו חולים עם רעד ראשוני וביקורת בריאות תואמות בגיל, מין ומדד מסת גוף. כל המשתתפים השלימו הערכה קלינית מפורטת בתחילת המחקר ולאחר כחמש שנות מעקב.

מדגם המחקר כלל 37 חולים עם אבחנה קלינית של רעד ראשוני ו-37 ביקורות. בקרב חולים עם רעד ראשוני תועדו רמות NfL גבוהות יותר משמעותית, בהשוואה לביקורות בריאות בתחילת המחקר ולאורך המעקב.

רמות NfL בדם עלו לאורך הזמן בשתי הקבוצות ועקומת העליה בריכוז NfL בדם הייתה דומה בחולים עם רעד ראשוני ובביקורות בריאות.

בהשוואת חולים עם משך מחלה של עד חמש שנים אל מול אלו עם מחלה ממושכת יותר, בקרב אלו עם מחלה קצרת-מועד תועדה עליה גדולה יותר משמעותית ברמות NfL בדם לאור הזמן, עם קורלציה משמעותית עם החמרת רעד ותפקוד קוגניטיבי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תהליכים נוירו-דגנרטיביים עשויים לשחק תפקיד מרכזי בפתופיזיולוגיה של רעד ראשוני.

Eur J Neurol, Nov 17, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה