Laboratory Tests

דגימה מחלב אם ככלי אפשרי לאבחון סרטן שד (Cancer Discovery)

BREAST CANCER סרטן השד בדיקת שד
מחקר מראה כי חלב אם מחולות סרטן שד מכיל DNA של גידול שניתן לזיהוי על ידי דגימה מהחלב

מחקר שהתפרסם לאחרונה ב-Cancer Discovery מראה לראשונה כי חלב אם מחולות סרטן שד מכיל DNA של גידול (ctDNA) שניתן לזיהוי על ידי דגימה מהחלב.

לפי המחברת הראשית של המחקר, הרעיון למחקר עלה מחששות של חולת סרטן שד שאובחנה בהריון עם בתה השלישית. היא סיפרה בראיון ל-medscape, כי האם חששה שהיא מעבירה את הגידול דרך חלב האם שלה לבתה השנייה בזמן ההנקה. היא הניקה זמן רב עד זמן קצר לפני שאובחנה כחולה בסרטן השד והיא הביאה לנו דוגמית של חלב אם שאחסנה במקפיא שלה.

לסרטן השד יש פרוגנוזה גרועה יותר כאשר מאובחן במהלך ההריון או לאחר הלידה. יש צורך בשיטות לגילוי מוקדם, כפי שמעידים מדי יום ביחידה הרב-תחומית לטיפול בסרטן שד הקשור להריון, הפועלת במסגרת יחידת השד בבית החולים האוניברסיטאי ואל ד’חברון בברצלונה, ספרד, שם בוצע המחקר.

“הצלחנו לזהות מוטציות של גידולים בדגימות חלב מ-13 מתוך 15 חולות סרטן השד שנבדקו, בעוד שה-DNA של הגידול זוהה רק באחת מכל דגימות הדם שנאספו בו-זמנית מהמטופלות”, אמרה מחברת המחקר, “הדגימות משתי החולות שלא זוהה אצלם DNA גידולי התגלו כקולוסטרום שנאסף במהלך השעות הראשונות של ההנקה”.

היא הוסיפה גם כי לדעתה בדיוק כמו נטילת דגימת דם קטנה מיילודים בבדיקת דקירה בעקב (Newborn Screening) כדי לשלול מחלות מטבוליות, יכול להיות שיהיה כדאי בעתיד לקחת דגימות חלב מנשים שיולדות כדי לשלול או לאבחן סרטן שד.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה