Laboratory Tests

רמות hs-CRP מוגברות מלוות בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת (BMJ Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ Open עולה כי רמות hs-CRP (או High-Sensitivity C-Reactive Protein) מוגברות עשויות לנבא סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת במבוגרים, קשר אשר אינו מוסבר במלואו ע”י השמנה או יתר לחץ דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע עד כמה השמנה או יתר לחץ דם תורמים לקשר בין רמות hs-CRP ובין היארעות סוכרת. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין רמות hs-CRP ובין התפתחות סוכרת באוכלוסייה הכללית של נורבגיה.

מחקר העוקבה התבסס על שני סקרים מבוססי-אוכלוסייה של מחקר Tromso Study: הסקר השישי (2007-2008) שימש כקו-בסיס והסקר השביעי (2015-2016) שימש להערכת המצב לאורך זמן. מדגם המחקר כלל 8,067 גברים ונשים ללא סוכרת, בגילאי 30-87 שנים בתחילת הסקר השישי, אשר לקחו חלק גם בסקר השביעי.

אבחנה של סוכרת נקבעה על-פי דיווח עצמי על סוכרת, טיפול תרופתי לסוכרת ו/או המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה. החוקרים בחנו את הקשר בין רמות hs-CRP בתחילת המחקר, בין אם בחלוקה לפי שלישונים או כמשתנה רציף, ובין הסיכון לסוכרת , תוך תקנון למשתנים דמוגרפיים, גורמי סיכון קרדיווסקולאריים והתנהגותיים, תרופות להפחתת רמות שומנים בדם ויתר לחץ דם.

מהנתונים עולה כי לאחר שבע שנים תועדו 320 (4.0%) מקרים חדשים של סוכרת . לאחר תקנון רב-משתני, כולל להשמנה ויתר לחץ דם, בקרב חולים בשלישון השלישי של רמות hs-CRP תועד סיכוי גבוה ב-73% להתפתחות סוכרת (יחס סיכויים של 1.73, רווח בר-סמך 95% של 1.20-2.49) בהשוואה לאלו בשלישון התחתון או עליה של 28% בסיכון להיארעות לכל עליה של לוגריתם אחד בריכוז hs-CRP (יחס סיכויים של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.50).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הערך המנבא של רמות hs-CRP מוגברות להתפתחות סוכרת במבוגרים.

BMJ Open, Sep 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה