Laboratory Tests

החשיבות הפרוגנוסטית של רמות אשלגן בדם בחולים לפני התערבות כלילית מילעורית (Front Cardiovasc Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין רמות אשלגן בדם ובין סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים ועליה בסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים המופנים להתערבות כלילית מילעורית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משק אשלגן בדם משחק תפקיד חשוב ביציבות הפעילות החשמלית של שריר הלב, אך אין נתונים אודות ההשפעה של שינויים ברמות אשלגן בדם על הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים בחולים המופנים להתערבות כלילית מילעורית.  מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוז אשלגן בדם ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים בחולים המופנים להתערבות כלילית מילעורית.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 8,263 חולים שטופלו בהצלחה בהתערבות כלילית מילעורית בין ינואר 2003 ועד דצמבר 2020. הנתונים הקליניים נאספו לאורך 24 שעות לאחר האשפוז.

התוצא העיקרי של המחקר היה הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים, אשר כללו משלב של תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, רה-וסקולריזציה, אירוע מוחי ואשפוז עקב אי-ספיקת לב.

חציון משך המעקב אחר כלל החולים עמד על 4.0 שנים, כאשר 1,632 חולים (19.7%) אובחנו עם סיבוכך קרדיווסקולארי או צרברווסקולארי מג’ורי.

מניתוח הנתונים עולה כי ריכוז גבוה של אשלגן בדם לווה בעליה של 20% בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 1.20, p=0.008) ובעליה של 72% בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.72, p<0.001).

מניתוח רב-משתני עלה כי הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים היה גבוה יותר בחולים ברבעון העליון של ריכוז אשלגן בדם (רבעון רביעי לעומת ראשון: יחס סיכון מתוקן של 1.18, P=0.026). יתרה מזאת, ריכוז אשלגן גבוה יותר לווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.50, p=0.001).

החוקרים מדווחים על קשר בצורת U בין ריכוז אשלגן בדם, סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה בחולים שהופנו להתערבות כלילית מילעורית.

בחולים בהם ריכוז אשלגן בדם נשמר בטווח 3.8-4.0 מילימול/ליטר תועד הסיכון הנמוך ביותר לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים, כמו גם הסיכון הנמוך ביותר לתמותה מכל-סיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של אשלגן בדם בחולים המיועדים התערבות כלילית מילעורית, כאשר הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה היה הנמוך ביותר בחולים עם ריכוז אשלגן בטווח 3.8-4.0 מילימול/ליטר טרם ההתערבות הכלילית.

Front Cardiovasc Med, Aug 10, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה