Laboratory Tests

ריכוז ציטוקינים גבוה בנוזל סינוביאלי תוך-מפרקי מנבא תוצאות לאחר ניתוח הסרת מניסקוס (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Orthopedic Society for Sports Medicine)

רמות ציטוקינים גבוהות בנוזל-סינוביאלי תוך-מפרקי בעת ניתוח עשויות לנבא את תוצאות הכאב והתפקוד בטווח הביניים לאחר ניתוח  ארתרוסקופי להסרה חלקית של מניסקוס, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Orthopedic Society for Sports Medicine.

במחקר הרטרוספקטיבי של נתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי ממאגר נתוני נוזל סינוביאלי בחנו החוקרים 50 חולים עם דגימות נוזל סינוביאלי מהברך המנותחת מיד לפני ניתוח ארתרוסקופי להסרה חלקית של מניסקוס. החוקרים בחנו את התוצאים לפני ואחרי ניתוח לאורך תקופה של לפחות שנתיים והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין הסמנים בנוזל הסינוביאלי ובין השיפור במדדי Lysholm Knee Score, מדדי כאב לפי סולם VAS ומדדי KOOS-Physical Function לאחר-ניתוח בהשוואה למצב טרם הניתוח.

מהנתונים עולה כי ב-34 חולים תועד הבדל שעלה על הסף המינימאלי להגדרת הבדל משמעותי קלינית במדד Lysholm Score ו-16 חולים לא ענו על סף זה. גיל החולים הממוצע נע סביב 51 שנים, כאשר ב-48% אובחן קרע טראומטי וב-52% קרע ניווני. משך המעקב הממוצע עמד על 5.6 שנים לאחר הניתוח.

מהנתונים עולה כי ריכוזים גבוהים של Chemokine-Ligand 5 ו-MMP-3 (או Matrix Metalloproteinase) ניבאו מדדי כאב גבוהים יותר לפי סולם VAS. רמות גבוהות יותר של MMP-3 ניבאו רמה תפקודית גרועה יותר, בהשוואה למצב הבסיסי. רמות נמוכות בנוזל סינוביאלי של IL-1 Ra נקשרו עם שיפור גרוע יותר במדד Lysholm Score בהשוואה למצב הבסיסי. בעת הניתוח, רמות גבוהות יותר של IL-1 Ra לוו בשיפור גדול יותר במדדי Lysholm בטווח הביניים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הערכת סמנים בנוזל הסינוביאלי עשויה לסייע בחיזוי התגובה להתערבות ניתוחית ולעזור בבחירת מועמדים מתאימים להתערבות ניתוחית. הממצאים מעידים כי ריכוזים גבוהים של ציטוקינים בנוזל הסינוביאלי עשויים לסייע בניבוי תפקוד וכאב לאחר ניתוח ארתרוסקופי להסרה חלקית של מניסקוס.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Orthopedic Society for Sports Medicine

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה