Laboratory Tests

ריכוז גבוה של כדוריות דם אדומיות היפוכרומיות מנבא סיכון תמותה למוגבר בחולים עם סקלרודרמה (Arthritis Res Ther)

ריכוז כדוריות אדומות היפוכרומיות של 2% ומעלה הינו מנבא בלתי-תלוי של תמותה בחולים עם סקלרודרמה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחוז כדוריות אדומות היפוכרומיות הודגם במחקרים קודמים כסמן מהימן לזיהוי מוקדם של חסר ברזל פונקציונאלי מאחר ומשקף את משק הברזל בשלושת החודשים הקודמים. יתרה מזאת, נתונים קודמים הראו כי ריכוז כדוריות אדומות היפוכרומיות (Hypochromic Red Cells, או HRC) של מעל 2% עשוי לנבא את הפרוגנוזה של חולים עם יתר לחץ דם עורקי ריאתי.

להערכת הקשר בין ריכוז כדוריות דם אדומות היפוכרומיות ובין הישרדות חולי סקלרודרמה, החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל חולים שהופנו ע”י ריאומטולוג לבדיקת סקר לזיהוי יתר לחץ דם ריאתי. החולים עברו בירור שכלל היסטוריה רפואית, הערכה קלינית ובדיקות דם, כמו גם בדיקת תפקודי ריאות, אק”ג, מרחק הליכה בשש דקות וצנתור לב ימני.

המחקר כלל 171 חולים שהיו במעקב לאורך חציון של 2.4 שנים.

מהממצאים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין ריכוז כדוריות דם אדומות היפוכרומיות של מעל 2% ובין הישרדות גרועה יותר, הן בניתוח חד-משתני (p=0.18) ובניתוח רב-משתני (P=0.031), ללא תלות באבחנה של יתר לחץ דם ריאתי או מעורבות של הפרנכימה של הריאות. בנוסף, תועד קשר מובהק סטטיסטית בין השילוב של ריכוז כדוריות דם אדומות היפוכרומיות של מעל 2% ויכולת דיפוזיה נמוכה של פחמן חד-חמצני (65% ומטה) ובין הישרדות החולים (p<0.0001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ריכוז כדוריות דם אדומות היפוכרומיות עשוי לשמש כסמן פרוגנוסטי בחולי סקלרודרמה, כאשר ריכוז של מעל 2% עשוי להעיד על שיעורי הישרדות נמוכים יותר.

Arthritis Res Ther, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה