Laboratory Tests

יחס אלבומין:קריאטינין מוגבר בשתן מנבא סיכון מוגבר להופעה חדשה של אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Cardiovasc Diabetol)

במאמר שפורסם בכתב העת Cardiovascular Diabetology מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי יחס אלבומין:קריאטינין גבוה בשתן, גם בתוך הטווח התקין, הינו גורם סיכון בלתי-תלוי להופעה חדשה של אי-ספיקת בחולים עם סוכרת מסוג 2. יתרה מזאת, הערכת יחס אלבומין:קריאטינין בשתן עשויה לסייע בשיפור חיזוי הסיכון לאי-ספיקת לב באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אעפ”י שמחקרים קודמים קשרו בין אלבומינוריה ובין הסיכון לאי-ספיקת לב באוכלוסייה הכללית, הקשר בין יחס אלבומין:קריאטינין ובין אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2 אינו מובן היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין יחס אלבומין:קריאטינין ובין הסיכון להופעה חדשה של אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 9,287 משתתפים מסין עם סוכרת מסוג 2, אך ללא אבחנה של אי-ספיקת לב, אשר השלימו הערכה לקביעת יחס אלבומין:קריאטינין בין 2014 ו-2016. המשתתפים סווגו לשלוש קבוצות על-פי ערכי יחס אלבומין:קריאטינין: תקין (פחות מ-3 מ”ג/מילימול), מיקרואלבומינוריה (3-30 מ”ג/מילימול) ומאקרואלבומינוריה (30 מ”ג/מילימול ומעלה).

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין יחס אלבומין:קריאטינין ובין הופעה חדשה של אי-ספיקת לב, כאשר החוקרים ביקשו לקבוע אם ניתן לשלב את יחס אלבומין:קריאטינין במודלים הקיימים לשיפור יכולת החיזוי.

לאורך חציון מעקב של כארבע שנים תועדו 216 מקרים חדשים של אי-ספיקת לב (2.33%).

בהשוואה לחולים עם יחס אלבומין:קריאטינין בטווח התקין, באלו עם יחס אלבומין:קריאטינין מוגבר תועד סיכון מוגבר פרוגרסיבית להופעה חדשה של אי-ספיקת לב, אשר נע ממיקרואלבומינוריה (יחס סיכון מתוקן של 2.21, רווח בר-סמך 95% של 1.59-3.06) למאקרואלבומינוריה (יחס סיכון מתוקן של 6.02, רווח בר-סמך 95% של 4.11-8.9-) וסטיית תקן אחת ביחס אלבומין:קריאטינין (יחס סיכון מתוקן של 1.89, רווח בר-סמך 95% של 1.68-2.13).

התוצאות היו עקביות בניתוח הנתונים לפי מין, קצב פינוי גלומרולארי משוער, לחץ דם סיסטולי והמוגלובין מסוכר.

הוספת יחס אלבומין:קריאטינין למודלים הקיימים להערכת הסיכון לאי-ספיקת לב הובילה לשיפור יעילות חיזוי הסיכון למחלת הלב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר להתפתחות אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2 ויחס אלבומין:קריאטינין מוגבר בשתן, גם בתוך ערכי הנורמה.

Cardiovasc Diabetol. 2023 Mar 25;22(1):70

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה