Laboratory Tests

רמות Dupilumab בדם אינן מנבאות תגובה קלינית במבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology מדווחים חוקרים כי רמות Dupilumab (דופיקסנט) בדם אינן מנבאות את היקף התגובה ארוכת הטווח או אירועים חריגים בעקבות הטיפול התרופתי כנגד אטופיק דרמטיטיס, רמז לכך שגורמים מעבר לשונות בין מטופלים ברמות IL-4R-Alpha עשויים להשפיע על התגובה לטיפול.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים באופן פרוספקטיבי אחר 295 מבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה מתונה, אשר טופלו ב-Dupilumab למשך שנה אחת. כל החולים קיבלו את אותה מנת העמסה (600 מ”ג) ומינון דו-שבועי (300 מ”ג).

חציון רמות Dupilumab לאחר 16 שבועות עמד על 86.6 מק”ג/מ”ל, שהוא גבוה יותר מהרמות בדם שתועדו עם נוגדנים חד-שבטיים אחרים המשמשים להתוויות אחרות, דוגמת פסוריאזיס ומחלת מעי דלקתית. חשוב מכך, החוקרים לא מצאו קשר משמעותי בין חציון רמות Dupilumab בדם לאחר 16 שבועות ובין התגובה הקלינית לאחר שנה אחת לפי מדדי EASI (Eczema Area and Severity Index) באופן קטגוריאלי או לפי רבעונים.

החוקרים מציעים כי ייתכן והתגובה אינה תלויה בזמינות IL-4R-alpha, עם שונות בין חולים המובילה להטרוגניות בתגובה לטיפול. הם מציעים כי כל הקולטנים היו ככל הנראה רווים באופן מלא לאחר 16 שבועות. ממצאים אלו עשויים להסביר מדוע רמות Dupilumab בדם אינן קשורות עם יעילות הטיפול, אם כי לא ניתן לשלול השפעות שונות ברקמה משנית להטרוגניות בדמות Dupilumab בדם.

בדומה להיקף התגובה לטיפול, רמות Dupilumab בדם לאחר 16 שבועות לא ניבאו אירועים חריגים, כולל היקף DAOSD (או Dupilumab-Associated Ocular Surface Disease), אשר תועד ב-46.4% מבין 216 חולים שדיווחו על אירועים חריגים. ממצאים אלו גם עומדים בניגוד לתוצאות טיפול ביולוגי במחלות אחרות, דוגמת פסוריאזיס ומחלת מעי דלקתית, בהן רמות התרופה בדם עשויות לנבא תגובה קלינית וסיכון לתופעות לוואי.

החוקרים מאמינים כי בהחלט סביר היה לחפש אחר סמן בדם במקום סמן רקמתי להערכת הטיפול. עם זאת, הם מאמינים כי במחלה זו, סביר יותר לחפש אחר סמנים בעור מאשר בדם ולכן עדיין מתמקדים ברקמה, כאשר ייתכן ורמות התרופה ברקמה ישקפו את התגובה טוב יותר מרמותיה בדם.

 

JAMA Dermatology, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה