Interv. Radiology

טיפול קרינתי לגרורות אסימפטומטיות לעצמות עשוי למנוע כאב ולשפר הישרדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ASTRO)

טיפול קרינתי פליאטיבי לגרורות אסימפטומטיות לעצמות לווה בהארכה משמעותית של ההישרדות הכוללת והפחתת סיבוכים בשלד, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בשלב 2, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Radiation Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול קרינתי הינו הטיפול הסטנדרטי לגרורות סימפטומטיות לעצם וישנן עדויות רבות אודות התועלת של הטיפול הקרינתי להקלה כאב בחולים עם סרטן. מהניסיון של המטפלים עולה כי גרורות לעצמות עלולות לגרום לכאב ולהוביל לאשפוזים והשאלה העולה על הפרק היא האם מתן טיפול קרינתי לגרורות אלו לפני הופעת כאב, עשוי למנוע סיבוכים ולשפר את איכות החיים של החולים.

מדגם המחקר כלל 78 חולים עם 122 גרורות לעצמות ומטרת החוקרים הייתה להשוות בין טיפול קרינתי פליאטיבי מונע במבוגרים עם גרורות לעצמות אסימפטומטיות, בסיכון-גבוה, ובין הטיפול הסטנדרטי. המחלות הנפוצות כללו סרטן ריאות (27%), סרטן שד (24%) וסרטן ערמונית (22%). החוקרים התמקדו בחולים עם לפחות חמש גרורות, כולל אחת אסימפטומטית ובסיכון גבוה.

המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת טיפול קרינתי מונע (39 חולים) או טיפול סטנדרטי ללא טיפול קרינתי (39 חולים).

התוצא העיקרי של המחקר היה סיבוכי שלד, כולל שברים, לחץ על החוט או התערבות ניתוחית/קרינתית – מההקצאה האקראית ועד תמותה או שנה אחת של מעקב.  החוקרים ביקשו לקבוע אם טיפול מונע בגרורות אסימפטומטיות מונע סיבוכים אלו, העשויים להביא לעליה בסיכון לתמותה והוצאות טיפול רפואי.

לאחר חציון מעקב של 24 חודשים מצאו החקורים כי שיעור סיבוכי שלד היה נמוך יותר משמעותית לאחר טיפול קרינתי, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (1.6% לעומת 29%, p<0.001).

לא תועדו אשפוזים בשל סיבוכי שלד בקבוצת הטיפול הקרינתי, בהשוואה ל-11% מהחולים בזרוע הטיפול הסטנדרטי (P=0.045).  עוד תועד חציון משך הישרדות ארוך יותר משמעותית בזרוע הטיפול הקרינתי, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (1.7 שנים לעומת שנה אחת; יחס סיכון של 0.5, רווח בר-סמך 95% של 0.28-0.91).

בקרב חולים לאחר טיפול קרינתי דווח על פחות כאב לאחר שלושה חודשים, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (P<0.05) ואיכות חיים על-רקע כאב שהייתה טובה יותר שנה אחת לאחר הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר במחקר אקראי ראשון מסוגו המעיד על יתרונות טיפול קרינתי בחולים עם גרורות לעצמות בסיכון גבוה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את התועלת ההישרדותית הכוללת וכן להבין טוב יותר אילו חולים מתאימים במיוחד לטיפול זה.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ASTRO

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה