Interv. Radiology

טיפול תרופתי משולב מביא להאטת התקדמות קרדיומיופתיה על-רקע מחלת דושן (Lancet Neurol.)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Lancet Neurology, עולה כי טיפול מוקדם ב-Eplerenone עם מעכב ACE (Angiotensin Converting Enzyme) או ARB (Angiotensin Receptor Blocker) מביא להאטת התקדמות קרדיומיופתיה בבנים עם מחלת דושן (DMD או Duchenne Muscular Dystrophy).

מדגם המחקר כלל 42 בנים וגברים צעירים בגילאי 7 שנים ומעלה עם מחלת דושן, נזק לשריר הלב שתועד בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית של הלב עם גדוליניום ומקטע פליטה של חדר שמאל של לפחות 45%. כל המשתתפים טופלו במעכבי ACE או ARB. החולים חולקו באקראי להוספת טיפול ב-Eplerenone במינון 25 מ”ג, או פלסבו, שניתנו אחת ליומיים במהלך החודש הראשון ולאחר מכן כל יום. כל 20 הבנים בקבוצת ההתערבות ו-20 מבין 22 הבנים בקבוצת הפלסבו השלימו את ההערכות בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים ולאחר 12 חודשים, שכללו בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית של הלב.

לאחר 12 חודשים, הירידה נוספת במתח היחסי על חדר שמאל מתחילת המחקר, מדד רגיש ומוקדם להפרעת התכווצות והתוצא העיקרי, הייתה קטנה יותר משמעותית באלו שטופלו ב-Eplerenone, בהשוואה לאלו שנטלו פלסבו (חציון, 1.0% לעומת 2.2%, p=0.020).

הטיפול ב-Eplerenone הביא גם להפחתת הירידה במקטע הפליטה של חדר שמאל לאחר 12 חודשים (1.8%- לעומת 3.7%- עם פלסבו). החוקרים מציינים כי לפחות שישה חודשי טיפול ב-Eplerenone נדרשו בכדי להעריך את התועלת הלבבית של הטיפול התרופתי.

ריכוזי Cystatin C, מדד להערכת התפקוד הכלייתי, וריכוז אשלגן בדם, נותרו תקינים בשתי הקבוצות. תופעות הלוואי היו קלות, כאשר חולה אחד בקבוצת ההתערבות דיווח על כאבי ראש קצרים, המתאימים באופיים לאלרגיה עונתית.

מהממצאים עולה כי Eplerenone, תרופה בעלת תועלת מוכחת במחלות לב אחרות, עשויה לסייע בהאטת ההידרדרות בתפקוד הלבבי בבנים עם מחלת דושן. החוקרים מאמינים כי לאור הבטיחות והיעילות של הטיפול התרופתי, גישה זו זמינה לשימוש קליני.

Lancet Neurol. Published online December 30, 2014

לידיעה בבמדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה