Interv. Radiology

הפחתת רמות לחץ הדם לאחר טיפול בדנרבציה כלייתית נשמרות גם לאחר 36 חודשי מעקב (LANCET, וראיון בנושא עם פרופ’ דן צבעוני)

ע”פ מחקר שפורסם היום במהדורת ה-ON-LINE של ה-LANCET השימוש בדנרבציה כלייתית (RDN)  הוביל לירידה עקבית ברמות לחץ דם  לאורך 36 חודשי מעקב במטופלים שסבלו מיתר לחץ דם (יל”ד) עמיד לטיפול תרופתי.

ברקע מציינים החוקרים כי RDN באמצעות אבלציה (עם מערכת ה-Simplicity של חברת מדטרוניק)  משיגה הפחתת לחצי דם ניכריים במטופלים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול. במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון את האפקט של הורדת לחץ הדם , והבטיחות לאורך זמן.

מעקב זה נעשה בהמשך למחקר ה-Symplicity HTN-1 שהיה גלוי תווית וכלל 153 מטופלים, מביניהם 111 המשיכו במעקב לתקופה של עד 36 חודשים. המטופלים שנכללו במחקר סבלו מרמות לחץ דם של לפחות 160 מ”מ כספית ונטלו לפחות 3 תרופות להורדת יל”ד , לרבות משתנים, במינונים אופטימליים. שינויים במדידת לחץ דם במרפאה ובטיחות הוערכו מידי 6 חודשים ודווחו מידי 12 חודש.

החוקרים מדווחים כי עבור 88 מטופלים היו ברשותם נתונים מלאים לתקופה של 36 חודש. הגיל הממוצע בתחילת המחקר היה 57 (סטיית תקן 11 +/-) , ו-42% היו נשים, 28% סבלו גם מסוכרת סוג 2 , וה-eGFR המוערך היה 85 מ”ל/דקה/1.73 בריבוע (סטיית תקן 19).

לחץ הדם הממוצע בתחילת המחקר היה 175/98 מ”מ כספית (סטיית תקן 16/14).

לאחר 36 חודשי מעקב, נמצא שינוי מובהק סטטיסטי בלחץ הדם הסיסטולי עם ירידה של 32 מ”מ כספית (ברווח בר סמך של בן 35.7- ל-28.2 – מ”מ כספית), ושל 14.4 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי (בטווח בין 16.9- ל-11.9- מ”מ כספית).

ירידה של 10 מ”מ כספית או יותר בלחץ הדם הסיסטולי נצפתה ב-69% מהמהטופלים לאחר חודש אחד, 81% לאחר 6 חודשים, 85% לאחר 12 חודש, 83% לאחר 24 חודשם ו-93% לאחר 36 חודש.

אירוע אחד של היצרות עורק הכלייה שדרשה צינתור, ו-3 מקרי תמותה שלא היו קשורים ל-RDN דווחו במהלך תקופת המעקב.

החוקרם מסכמים כי השינויים ברמות לחץ הדם לאחר RDN נשמרים לאורך זמן במטופלים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול, תוך פרופיל בטיחותי טוב.

בהתייחס למחקר זה ולכל נושא השימוש ב-RDN , מובא כאן ראיון שקיים  שחר בן-פורת עם פרופ’ דן צבעוני, מנהל המחלקה הקרדיולוגית, במרכז רפואי שערי צדק ירושלים. להלן מס’ חלקים מהראיון :

ש- מהם הנזקים מיל”ד לא מאובחן או מטופל ?

ת- עולה הסיכון להתקף לב כמו גם לשבץ מוחי. “כמו כן יש נזקים לכליות ולגפיים; לחץ דם ללא כל ספק מקצר את תוחלת החיים כמו גם את איכות החיים”.

ש- מהי שכיחות תופעת יל”ד עמיד ?

ת- הבעיה העיקרית עם לחץ דם גבוה לא טמון בבעיות שהוא גורם אלא בעובדה שלמצב זה אין סימנים מוקדמים. לפחות 50% מהאנשים המגיעים לגיל 60-70 לוקים ביתר לחץ דם, ובמרבית המקרים הוא שקט. כלומר, אנשים לא מגלים את הבעיה אלא אם בודקים את לחץ דם. לכן המחלה הזו מסוכנת, כי הסיבוכים יכולים להיות הביטוי הראשון של המחלה, ללא סימני התרעה.

הטיפול בלחץ דם גבוה יכול למנוע את מרבית הסיבוכים שמצב זה עלול לגרום להם. הטיפול המקובל הוא תרופתי, ומרבית החולים מקבלים שילוב של מספר תרופות, היכול להגיע עד ל-5 תרופות שונות. הבעיה נמצאת אצל אלו שגם השילוב התרופתי אינו משפיע.

יש אחוז מסוים של אנשים שלמרות טיפול תרופתי מקסימלי, לחץ הדם שלהם ממשיך להיות גבוה. אלה חולים הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לאירועים מוחיים. עד לאחרונה לא היה טיפול יעיל עבורם.

ש- מהי שיטת ה- Symplicity RDN

ת-  בשנת 2009 קיבלה חברת מדטרוניק אישור לטכנולוגיית Symplicity RDN , המציעה טיפול חדשני לסובלים מלחץ דם גבוה ועיקש. השיטה, שנקראת צריבה של העצבים הסימפתטיים המצפים את עורקי הכליה, או דנרבציה כלייתית, נחשפה לראשונה במחקר שהתפרסם בשנת 2009. במחקר השתתפו 45 חולים עם ערכי לחץ דם של 180 על 100, שקיבלו כמעט 5 תרופות להורדת לחץ הדם. אצל הקבוצה שקיבלה את הטיפול היתה ירידה ממוצעת של לחץ הדם ב-28 מ”מ כספית. לאחר מכן התפרסם מחקר נוסף שבו נכללו למעלה מ-106 חולים, מחקר שנעשה באירופה ואוסטרליה. במקרה זה מצאו ירידה ממוצעת של 32 מ”מ כספית. כלומר, יש כאן פריצת דרך בטיפול בחולים בעלי לחץ דם גבוה ועיקש. 

הטיפול בשיטה זו דומה לצנתור רגיל, בו נכנסים דרך העורק במפשעה. מכניסים צנתר שמכוונים אותו לשני עורקי הכליה, הימני והשמאלי. דרך הצנתר הזה מחדירים צנתר שבעזרתו מבצעים צריבה ב-4 עד 6 נקודות בכל עורק כליה.

הפרוצדורה הזו נעשית בדרך כלל בטשטוש בעזרת תרופות משככות כאבים, ורק אצל חלק קטן מהחולים מבצעים הרדמה. הכל נמשך בין 40 דקות לשעה, בחדר הצנתור, ותוך יום עד יומיים חוזרים לפעילות רגילה. 

ש- האם יש סיבוכים ותופעות לוואי ?

ת- אחוז הסיבוכים אפסי. אלו שאנו מכירים כוללים דימום באזור הדקירה וזה מתרחש במספר קטן של המקרים. זו פרוצדורה פשוטה יחסית לפרוצדורות המקבילות וזה ייעשה פשוט עם הזמן. היום אנו צורבים באופן ספירלי ב-4-6 נקודות בעוד שיש חברות סטארט אפ המפתחות שיטה הצורבת בבת אחת מספר נקודות, דבר המקצר את התהליך.

ש- האם הפרוצדורה מתאימה לכולם ?

ת- הפרוצדורה הזו אינה מתאימה לכולם, כמובן. לא כל חולה עם לחץ דם גבוה שקשה להוריד אותו, מתאים לזה. חלק מהחולים, בכל פעם שהם באים לרופא קופץ להם לחץ הדם, אבל בבית אין להם לחץ דם גבוה. חולים אלה לא מתאימים כמובן לפרוצדורה הזו.

בנוסף, אם יש חולה עם היצרויות בעורקי הכליה כסיבה ללחץ הדם אז צריך לטפל בה בשיטה אחרת. זה גם לא מתאים לחולים עם ירידה בתפקוד הכליות. כמובן שחייבים לברר שאמנם לחץ הדם באמת עקשני לטיפול ולא שמדובר במצב בו החולה לא לוקח תרופות בצורה מסודרת. רק אחרי שמשוכנעים שלחץ הדם עקשני לטיפול למרות כל התרופות, שוקלים את האפשרות לעשות את הטיפול הזה.

ש- האם  השפעת הטיפול היא מיידית ולאיזה אורך זמן היא קיימת  ?

ת- ההשפעות שלה חיוביות, אך הן אינם מתרחשות מיד. הירידה בלחץ הדם מגיעה לרמה המקסימלית שלה תוך 3-6 חודשים. לא ברור מדוע אבל זה רק אומר שלירידה בגירוי של המערכת הסימפתטית העצבית יש השפעות גומלין עם מערכות אחרות בגוף, ולוקח לזה זמן להתאזן. יש עוד רווחים ממנה פרט לאיזון טוב יותר של לחץ הדם: אצל חלק מהחולים שסבלו גם מסכרת, נרשמה הטבה ברמת הסוכר בדם.

ש- האם הטיפול משחרר את הצורך בהמשך שימוש בתרופות להורדת יל”ד ?

ת – אחת השאלות שאנשים שואלים היא האם אוכל להפסיק לקחת תרופות לאחר שאעבור את הטיפול והתשובה היא לא. הטיפול נעשה בשילוב של תרופות להורדת לחץ הדם; אצל חלק מהחולים ניתן להפחית את כמות התרופות שהם מקבלים”.

ש- מהי התרשמותך הכללית מהטיפול ?

ת- בסך הכל, ההתרשמות חיובית מאוד. בפרוצדורה חדשה, בתקופת הלימוד הראשונית יש לרוב סיבוכים בהתחלה וכאן אין סיבוכים וגם התוצאות יפות. לכן אנו מאוד מתלהבים מהפרוצדורה. יש פוטנציאל גדול ביותר.

הערת המערכת: יש לציין שפרוצדורה זו נכנסה לישראל לפני שנתיים, וניתן לעבור אותה כיום במרכזים רפואיים כמו: הדסה עין כרם, שערי צדק, שיב”א, איכילוב, בני ציון, פוריה, ברזילי, נהריה, אסף הרופא, וגם בסורוקה , קפלן , מאיר ובלינסון. מעל 140 איש עברו את הטיפול בשנתיים הללו, חלק מ-10,000 איש שעברו אותו ברחבי העולם. הפרוצדורה קיבלה את האישור של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי ואיגוד יתר לחץ הדם האירופאי.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה