האם צריכה גדולה של omega-3 PUFAs יכולה להוריד את הסיכון ל-ALS ? (מתוך Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry)

מחקר חדש, שפורסם במהדורת אפריל של Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry, מצא שתזונה עם רמה גבוהה של ויטמין E ו- omega-3 PUFAs(omega-3 polyunsaturated fatty acids) מורידה את הסיכון ל-ALS (amyotrophic lateral sclerosis).

למרות מספר מחקרים, שחוקרים חשיפות סביבתיות והקשר שלהן ל-ALS, גיל, מין ועישון הם לא גורמי הסיכון היחידים. מספר תהליכים פתולוגיים יכולים לתרום למוות נוירון מוטורי ב-ALS במודל הכולל עקה חימצונית, פגיעה בתפקוד מיטוכונרדיה, בעיה בקיפול חלבונים, “חניקה” אקסונלית, אפופטוזיס, דלקת, אקסוטוקסיסיות של גלוטמט ופגמים בביולוגית נוירוטרופין. נוטריאנטים הם פקטורים, שיכולים להשפיע על תהליכים אלה ולכן גם על הסיכון להתפתחות ALS או לביטוי הקליני שלה.

במהלך 2001-2002, הופנו 132 חולים למרפאה עם אבחנת ALS מוגדרת, אפשרית או סבירה על פי קריטריוני El Escorial, אך ללא היסטוריה משפחתית של ALS. הם נרשמו למחקר מקרה ביקורת והותאמו ל-220 משתתפי ביקורת בריאים. כל המשתתפים מילאו שאלון תדירות מזון, ובוצע ניתוח multivariate logistic regression עם תקנון לערפלנים, כולל מין, גיל, רמת השכלה, צריכה קלוריות, אינדקס מסת גוף ועישון.

צריכה גבוהה של PUFA וויטמין E נקשרה עם סיכון מופחת להתפתחות ALS (PUFA : OR, 0.4, רווח בר סמך CI 95%, 0.2-0.7, P = .001, ויטמין E : OR, 0.4, CI 95%, 0.2-0.7, P = .001). PUFA וויטמין E פועלים סינרגסטית. באנליזה משולבת, ה-OR עבור ויטמין E ירד עוד יותר מ-0.67 ל-0.37 (P = .02) ו-PUFA מ-0.60 ל-0.26 (P = .005) עם אינטרקציה משמעותית (P = .03). צריכת lycopene, flavonols, ויטמין C, ויטמין B2, גלוטמט, סידן או phytoestrogens לא השפיעה על הסיכון להתפתחות ALS.

צריכה גבוהה של PUFA וויטמין E נקשרה עם ירידה של 50-60% בסיכון להתפתחות ALS, ונוטריאנטים אלה נמצאו כפועלים סינרגיסטית. ויטמין E יכול לפעול ישירות להורדת הסיכון להתפתחות ALS כמעכב ידוע של פרוקסידציית שומנים, אך הוא יכול גם לפעול ישירות דרך עיכוב פרוקסידציה של PUFA.

מגבלות המחקר כוללות השפעה אפשרית של התאמת יתר של קבוצת הביקורת והטיית זיכרון.

מחקר זה לקח בחשבון את ההשפעה האפשרית של מחלה פרה קלינית בהערכת צריכה התזונה, ותקנון לערפלנים חשובים כולל צריכת קלוריות כוללת, על פי שיטת residual.

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

ניידות הרנטגן הראשונות: המלחמה של מארי קירי – מאמר אורח מאת עופר בן חורין

ניידות הרנטגן הראשונות: המלחמה של מארי קירי – מאמר אורח מאת עופר בן חורין

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/01/2024

עופר בן חורין, בעל נסיון כ-20 שנה באפליקציות, מחקרי תרופות והדרכה בתחום ה-MRI מחבר הספר “MRI המדריך המלא-רפואה ופיזיקה נפגשות” משתף במאמרו על פיתוח חשוב נוסף של זוכת פרס הנובל מארי קירי: הקמת יחידות רנטגן ניידות שהגיעו לקו החזית ואפשרו ל-150 אחיות בשטח לסייע במאמץ המלחמתי ולהעריך במהירות חיילים פצועים

העתיד הבריאותי של אנשים שחלו בסרטן בילדות (JAMA, CME)

העתיד הבריאותי של אנשים שחלו בסרטן בילדות (JAMA, CME)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|14/12/2023

כ-500,000 אנשים החיים כיום בארה”ב שרדו את מחלת הסרטן בילדותם, ומספר זה גדל מדי שנה. יותר מ-95% מהאנשים שחלו בסרטן בילדות יסבלו מבעיה בריאותית משמעותית עד גיל 45, וכשליש יסבלו מבעיות בריאות כרוניות חמורות או מסכנות חיים.

העתיד הבריאותי של אנשים שחלו בסרטן בילדות (JAMA, CME)

העתיד הבריאותי של אנשים שחלו בסרטן בילדות (JAMA, CME)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|14/12/2023

כ-500,000 אנשים החיים כיום בארה”ב שרדו את מחלת הסרטן בילדותם, ומספר זה גדל מדי שנה. יותר מ-95% מהאנשים שחלו בסרטן בילדות יסבלו מבעיה בריאותית משמעותית עד גיל 45, וכשליש יסבלו מבעיות בריאות כרוניות חמורות או מסכנות חיים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן