Interv. Cardiology

הבדלים בשיעורי התמותה לאחר רה-וסקולריזציה של מחלת עורקי גפה תחתונה לעומת מחלת עורקים כלילית (Eur Heart J)

הסיכון לתמותה גבוהה כמעט פי שלוש בחולים לאחר רה-וסקולריזציה בשל מחלת עורקים של גפה תחתונה, בהשוואה לשיעורי התמותה באלו לאחר רה-וסקולריזציה בשל מחלת עורקית היקפית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal.

ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי בחולים שעברו רה-וסקולריזציה בשל מחלת עורקי גפה תחתונה ייתכן סיכון מוגבר לתמותה לעומת אלו עם מחלת עורקים כלילית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לאפיין את ההבדלים בסיכון לתמותה בין חולים שעברו רה-וסקולריזציה של עורקי גפה תחתונה ואלו שעברו התערבות של מחלת עורקים כלילית ולזהות את גורמי הסיכון האפשריים.

מהנתונים עולה כי 10,754 חולים עברו רה-וסקולריזציה לאורך שנה אחת, כולל 6,349 התערבויות בשל מחלת עורקים כלילית ו-4,405 התערבויות בשל מחלת עורקי בגפה תחתונה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הבדלים בין הקבוצות בשיעורי התמותה, תוך תקנון למאפייני הבסיס, כולל גיל, מין, מחלה של מספר כלי דם, מחלות רקע וטיפול תרופתי.

חולים עם מחלת עורקי גפה תחתונה היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של מחלה המערבת מספר כלי דם, שכיחות גבוהה יותר של מחלות רקע ושייעור נמוך יותר של תרופות להגנה לבבית, בהשוואה לאלו עם מחלת עורקים כלילית.

מהנתונים עולה כי הסיכון לתמותה היה גבוה כמעט פי שלוש בחולים לאחר התערבות בשל מחלת עורקי גפה תחתונה, לעומת חולים עם מחלת עורקים כלילית (יחס סיכון של 2.91, רווח בר-סמך 95% של 2.54-3.34), כאשר הסיכון נחלש לאחר תקנון לגיל, מין ומחלה של מספר כלי דם (יחס סיכון של 2.14, רווח בר-סמך 95% של 1.83-2.50). אחוז הירידה בסיכון העודף לתמותה על-רקע מחלת עורקי גפה תחתונה עמד על 29%.

הוספה הדרגתית של מחלות רקע או טיפול תרופתי לתקנון החלישה את יחס הסיכון ל-1.48 (רווח בר-סמך 95% של 1.26-1.72) ו-1.33 (רווח בר-סמך 95% של 1.12-1.58), בהתאמה, לצד עליה באחוז הירידה בסיכון העודף לתמותה ל-64% ו-73%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון גבוה יותר משמעותית לתמותה לאחר רה-וסקולריזציה של עורקי גפה תחתונה, לעומת רה-וסקולריזציה של עורקים כליליים. ההבדלים בשיעורי התמותה מיוחסים להבדלים במאפייני הבסיס בין הקבוצות, כולל גורמי סיכון הפיכים.

Eur Heart J, May 13, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה