Interv. Cardiology

חשיפה קצרת-טווח לזיהום אוויר מלווה בסיכון מוגבר לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש משבדיה, מהן עולה כי חשיפה קצרת-טווח לזיהום אוויר מלווה בסיכון מוגבר לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהום אוויר הינו אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות לב וכלי דם ברחבי העלם, אך הקשר עם הסיכון לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים אינו מובן היטב. המחקר הארצי הנוכחי בשבדיה נועד לבחון את הקשר בין זיהום אוויר ובין הסיכון לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים באזור המתאפיין ברמות זיהום אוויר יחסית נמוכות.

המחקר הארצי התבסס על נתוני מאגר SRCR (או Swedish Registry for Cardiopulmonary Resuscitation) בין 2009 ועד 2019. רמות זיהום אוויר יומי נקבעו על-פי מודל לימוד מכונה מבוסס-לוויין. ניתוח סטטיסטי שימש לכימות הקשר בין רמות מזהמים באוויר בכל יום תוך תקנון לטמפרטורה בכל יום.

מהנתונים עולה כי חשיפה לחומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר לוותה בסיכון גבוה יותר לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים ב-29,604 מקרים. במודל שכלל מזהמים רבים זיהו החוקרים סיכון יחסי מוגבר של 6.2% לכל עליה של 10 מק”ג/מ3 בחשיפה לחומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר בארבעת הימים לפני האירוע.  דפוס קשר דומה תועד עם חשיפה לחומר חלקיקי קטן מ-10 מיקרומטר.

החוקרים לא זיהו קשר ברור בין חשיפה לאוזון או דו תחמוצת החנקן ובין הסיכון לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשיפה קצרת טווח לזיהום אוויר מלווה בסיכון גבוה יותר לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים. ממצאים אלו מצטרפים לעדויות המצביעות על השפעה שלילית של חשיפה לחומר חלקיקי על הסיכון לדום לב מחוץ לכותלי בית החולים, גם ברמות נמוכות מתחת לסף המסוכן לפי הסטנדרטים הקיימים.

J Am Heart Assoc, Oct 11, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה