Interv. Cardiology

היארעות חסם פרוזדורי-חדרי לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (Front Cardiovasc Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חסם פרוזדורי-חדרי (Atrioventricular Block, או AVB) הינו סיבוך חמור ולא-נדיר לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסם פרוזדורי-חדרי הינה הפרעת הולכה חשובה לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, כאשר בצורה החמורה של ההפרעה נדרשת השתלת קוצב לב קבוע. הפרעת ההולכה מלווה בעליה בשיעורי תחלואה ותמותה. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את שיעורי היארעות AVB והצורך בהשתלת קוצב לב קבוע לאחר ניתוח מעקפים של עורקים כליליים בלבד.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Scopus לזיהוי מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד 18 בנובמבר, 2022. מחקרים קליניים ותצפיתיים שדיווחו על היארעות AVB לאחר ניתוח מעקפים או צורך בהשתלת קוצב לב קבוע נכללו בסקירה הנוכחית.

הסקירה כללה 28 מחקרים שענו על הקריטריונים שהגדירו החוקרים. ארבעה מחקרים (שלושה מחקרי עוקבה, מחקר אקראי-מבוקר אחד) דיווחו על AVB ללא פירוט אודות סוג הפרעת ההולכה; מחקר עוקבה אחד דיווח על דרגות שונות של חסם הולכה פרוזדורי-חדרי, 20 מחקרים (12 מחקרי עוקבה ו-8 מחקרים אקראיים ומבוקרים) דיווחו על חסם הולכה מלא או AVB הדורש קיצוב זמני ו-9 מחקרים (8 מחקרי עוקבה ומחקר אקראי-מבוקר אחד) דיווחו על מספר החולים שעברו הכנסת קוצב לב קבוע עקב AVB.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי היארעות חסם הולכה פרוזדורי-חדרי עמדו על 1.16%, שיעורי חסם הולכה מלא (או AVB עם צורך בקיצוב זמני) עמדו על 1.73% ושיעור החולים שנדרשו לקוצב לב קבוע עקב AVB עמד על 0.58%.

מניתוח מטה-רגרסיה עלה כי לא זוהה קשר בין גיל ומין החולה, אבחנה של סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, או עישון, ובין הסיכון לחסם הולכה פרוזדורי-חדרי, חסם הולכה מלא, או השתלת קוצב לב קבוע.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של ניטור לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לזיהוי הפרעות הולכה וקצב, במטרה לטפל בהתאם ולשפר את התוצאות לאחר התערבויות אלו.

Front Cardiovasc Med. 2023 Aug 1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה