Interv. Cardiology

טיפול בסטטינים עשוי להפחית את הסיכון לרעילות לבבית משנית לאנתרציקלינים (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בסטטינים עשוי להפחית את הסיכון לרעילות לבבית משנית לטיפול באנתרציקלינים ולסייע בשימור מקטע הפליטה של חדר שמאל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רעילות לבבית מתועדת ב-5-20% מהחולים עם ממאירות לאחר טיפול באנתרציקלינים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לאסוף את הנתונים מכלל המחקרים האקראיים ומבוקרים שבחנו את ההגנה הלבבית של סטטינים בחולים שטופלו באנתרציקלינים.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed ו-Scopus לזיהוי מחקרים מתאימים שפורסמו עד 3 במאי, 2023 וכללו בסקירה חמישה מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 808 חולים. תוצאי היעילות כללו את שיעורי רעילות לבבית על-רקע אנתרציקלינים, היארעות אשפוזים עקב אי-ספיקת לב, מקטע פליטה של חדר שמאל לאחר טיפול באנתרציקלינים, הבדל במקטע הפליטה שחושב כמקטע הפליטה לפני ואחרי הטיפול הכימותרפי. תוצאי בטיחות כללו את היארעות כאבי שרירים וכן הושלמה הערכה של אירועים חריגים חמורים.

מהנתונים עולה כי בקרב מטופלים בסטטינים תועדו שיעורי היארעות נמוכים יותר של רעילות לבבית, בהשוואה לזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.52, p=0.01), כמו גם מקטע פליטה ממוצע גבוה יותר (הבדל ממוצע של 1.8, p<0.01) והבדל קטן יותר במקטע הפליטה של חדר שמאל בהשוואת הנתונים לאחר הטיפול לעומת הנתונים טרם הטיפול הכימותרפי (הבדל ממוצע של 2.38, p=0.05), למרות שלא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעור אשפוזים בשל אי-ספיקת לב או באירועים חריגים.

החוקרים מציינים כי זוהתה הטרוגניות משמעותית בין המחקרים בהערכות מקטע פליטה של חדר שמאל וההבדל במקטע הפליטה של חדר שמאל בהשוואת הנתונים טרם הטיפול ולאחר הטיפול הכימותרפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשפעה המגנה של סטטינים מפני רעילות לבבית משנית לאנתרציקלינים. עם זאת, דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את מכלול ההשפעה של סטטינים על הפרוגנוזה של חולים שטופלו בתכשירים אלו.

Int J Cardiol, Jul 30, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה