Interv. Cardiology

שינויים בנוקשות עורקית מנבאת רימודלינג של חדר שמאל בנשים (JACC: Advances)

בקרב נשים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, עליה בנוקשות עורקית מלווה בהחמרת LV-GLS (או Left Ventricular Global Longitudinal Strain), עדות לצימוד בין כלי הדם וחדרי הלב בהתקדמות רימודלינג של חדר שמאל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC: Advances.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרי חתך קודמים הדגימו קשר בין נוקשות עורקית ובין עליה בעומס כנגד עובד חדר שמאל ושנויים תפקודיים ומורפולוגיים בחדר שמאל המרמזים לחשיבות צימוד כלי דם וחדרים בפתופיזיולוגיה של אי-ספיקת לב. עם זאת, התרומה של נוקשות עורקית מוגברת להיארעות אי-ספיקת לב אינה מובנת לחלוטין והמחקרים בנושא הדגימו תוצאות סותרות.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות 317 מבוגרים ללא מחלת לב וכלי דם, אשר השלימו בדיקות חוזרות להערכה קרדיווסקולארית, כולל בדיקת אקו-לב והערכה של CAVI (או Cardio-Ankle Vascular Index) כמדד של נוקשות עורקית. משתתפים עם מדד ABI (או Ankle-Brachial Index) נמוך מ-0.9 או 1.4 ומעלה הוצאו מהמחקר.

לאורך מעקב חציוני של 26.8 חודשים, החוקרים זיהו עליה במדד CAVI (p<0.001). מהנתונים עלה כי עליה לאורך זמן במדד CAVI לוותה בהחמרת מדד LV-GLS (הערכה של 0.46, רווח בר-סמך 95% של 0.11-0.82, P=0.01) לאחר תקנון למאפיינים דמוגרפיים וגורמי סיכון קרדיווסקולאריים, אך לא זוהה קשר עם שינויים במסת חדר שמאל או מהירות גל e’.

לאחר תקנון לשינויים לאורך זמן במשתנים אחרים, החוקרים מצאו כי הקשר בין התקדמות מדד CAVI ובין שינויים ב-LV-GLS נותר על כנו (הערכה של 0.5, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.85, p=0.004).

בניתוח לפי מגדר, התקדמות מד CAVI לוותה בהידרדרות מדד LV-GLS בנשים, אך לא בגברים (הערכה של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.27-1.58, p=0.006).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם התערבות טיפולית מוקדמת לאיזון גורמי סיכון קרדיווסקולאריים עשויה למנוע את ההידרדרות ב-LV-GLS והתפתחות אי-ספיקת לב הודות לשיפור תפקוד כלי הדם.  יתרה מזאת, יש להשלים מחקרים נוספים להערכת המנגנונים הפתופיזיולוגיים בבסיס ההבדלים המגדריים בצימוד חדר-כלי דם.

JACC: Advances, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה