Interv. Cardiology

היפרטרופיה של חדר שמאל ועליה בגודל פרוזדור שמאלי מנבאים סיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי בחולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים (J Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Neurology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב חולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים, היסטוריה של אירוע מוחי קודם, סוכרת, היפרטרופיה של חדר שמאל ועליה בגודל פרוזדור שמאלי הינם כולם גורמי סיכון להתפתחות אירוע מוחי איסכמי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השכיחות של אירועים מוחיים איסכמיים בחולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים שאינם פועלים כאנטגוניסטים לוויטמין K מצויה במגמת עליה. כעת הם ביקשו לבחון את המאפיינים הקליניים, אקו-קרדיוגרפיים והדמייתיים הקשורים עם התפתחות אירוע מוחי איסכמי בחולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים בשל פרפור פרוזדורים.

החוקרים אספו נתונים אודות חולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים עם היסטוריה של אירוע מוחי איסכמי וביקורות בגיל תואם ללא היסטוריה של אירוע מוחי איסכמי. בדיקות MRI של המוח נבחנו להערכת סמנים למחלת כלי דם קטנים של המוח. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת גורמים המנבאים אירוע מוחי איסכמי.

מדגם המחקר כלל 112 חולים עם אירוע מוחי איסכמי ו-94 ביקורות.

משתנים שהיו שונים באופן מובהק סטטיסטית בין הקבוצות כללו טיפול ב-Apixaban, טיפול ב-Dabigatran, אירוע צרברווסקולארי קודם, המוגלובין מסוכרר, היפטרופיה של חדר שמאל, נפח פרוזדור שמאל ואות מוגבר בחומר לבן.

לאחר תקנון רב-משתני, אירוע צרברווסקולארי קודם (יחס סיכויים מתוקן של 23.86, רווח בר-סמך 95% של 6.02-94.48), ריכוז המוגלובין מסוכרר (יחס סיכויים מתוקן של 2.36, רווח בר-סמך 95% של 1.39-3.99), היפרטרופיה של חדר שמאל (יחס סיכויים מתוקן של 2.73, רווח בר-סמך 95% של 1.11-6.71) ומדד נפח פרוזדור שמאל (יחס סיכויים מתוקן של 1.05, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.08) לוו בסיכון מוגבר לאירוע מוחי, בעוד שטיפול ב-Apixaban לווה בסיכון מופחת לסיבוך זה (יחס סיכויים מתוקן של 0.38, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.92).

ממאירות לוותה בסיכון מוגבר כמעט פי חמש להישנות אירוע מוחי איסכמי (יחס סיכויים מתוקן של 4.90, רווח בר-סמך 95% של 1.35-18.42) לאחר תקנון לגיל ואי-ספיקת כליות כרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי בקרב חולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים עם עדות להיפרטרופיה של חדר שמאל או הגדלה של פרוזדור שמאל.

J Neurol, Aug 7, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה