Interv. Cardiology

שיקום לב עשוי להפחית את הסיכון לתמותה לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (Ann Thoracic Soc)

במאמר שפורסם בכתב העת The Annals of Thoracic Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הפניה לשיקום לבבי לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר לאחר שנתיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תכנית שיקום לב הינה תכנית אימונים אמבולטורית תחת השגחה, בשילוב עם תכנית להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם, המוצעת לחולים לאחר פרוצדורות רה-וסקולריזציה כלילית. איגודים מקצועיים רבים תומכים בשיקום לבבי לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים על-בסיס מחקרים באוכלוסיות משולבות של חולים לאחר התערבות כלילית מילעורית וניתוח מעקפים.

במחקר הנוכחי של חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים נבחן הקשר בין שיקום לבבי ובין התמותה בטווח הארוך.

החוקרים זיהו חולים ששוחררו לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בלבד בין תחילת שנת 2015 ועד סוף חודש ספטמבר בשנת 2019 וכן אספו מידע אודות הפניה לשיקום לבבי בתוך שנה מהשחרור מבית החולים. התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי התמותה לאחר שנתיים.

מהנתונים עולה כי 3,848 מבין 6,412 חולים (60%) לקחו חלק בתכנית שיקום לב והשלימו בממוצע 23.2 מפגשים, כאשר 770 חולים (12%) השלימו את כל 36 המפגשים המומלצים.

מניתוח סטטיסטי עלה כי גיל מתקדם, שחרור לבית לעומת מוסד לטיפול ממושך ומשך אשפוז קצר יותר היו כולם מנבאים משמעותיים של פניה לשיקום לבבי לאחר השחרור מבית החולים (p<0.05). עוד מדווחים החוקרים על ירידה בשיעורי התמותה לאחר שנתיים בקרב חולים שלקחו חלק בתכנית שיקום לבבי, בהשוואה לאלו שלא השלימו התערבות זו (ירידה לא-מתוקנת של 9.4% בסיכון לתמותה וירידה מתוקנת של 4.8%, P<0.001).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הגורמים לכך שההשתתפות בתכניות שיקום לב לאחר ניתוח מעקפים עשויות להביא לשיפור הישרדות החולים.

Ann Thoracic Soc, Jun 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה