Interv. Cardiology

טיפול מונותרפי באספירין או במעכבי P2Y12 למניעה שניונית של אירועים כליליים? (J Am Coll Cardiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי במקרים בהם שוקלים טיפול מונותרפי ארוך-טווח למניעה שניונית של אירועים כליליים, לטיפול מונותרפי במעכב P2Y12 יעילות טובה יותר ובטיחות דומה לאספירין ולכן זהו הטיפול המומלץ בחולים עם מחלת עורקים כלילית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אספירין הינו תכשיר נוגד-טסיות היחיד עם המלצה בדרגה I לטיפול מניעתי ארוך-טווח של אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת עורקים כלילית. העדויות בספרות הרפואית אינן עקביות בכל הנוגע ליעילות ובטיחות אספירין לעומת נוגדי-טסיות אחרים. מטרת הסקירה הנוכחית הייתה להשוות בין טיפול מונותרפי במעכב P2Y12 ובין אספירין בחולים עם מחלת עורקים כלילית.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים להשוואת טיפול מונותרפי במעכב P2Y12 לעומת טיפול מונותרפי באספירין למניעה של אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת עורקים כלילית. התוצא העיקרי היה משלב של תמותה קרדיווסקלארית, אוטם לבבי ואירוע מוחי. תוצאי סיום משניים מוגדרים מראש כללו אירועי דמם מג’ורי וסיבוכים קליניים (התוצא העיקרי וגם דימום מג’ורי).

מטה האנליזה כללה נתונים משבעה מחקרים עם 24,325 משתתפים, כולל 12,178 חולים שטופלו במעכב P2Y12 בלבד (Clopidogrel ב-7,545 חולים, Ticagrelor ב-4,633 חולים) ו-12,147 חולים שטופלו באספירין בלבד.

הסיכון לתוצא העיקרי היה נמוך יותר עם טיפול מונותרפי במעכב P2Y12 לעומת אספירין לאורך שנתיים (יחס סיכון של 0.88, p=0.012), בעיקר בשל סיכון מופחת לאוטם שריר הלב (יחס סיכון של 0.77, p<0.001). שיעור אירועי דמם מג’ורי היה דומה עם טיפול מונותרפי במעכבי P2Y12 או אספירין (יחס סיכון של 0.87, p=0.23) ושיעור הסיבוכים הקליניים היה נמוך יותר (יחס סיכון של 0.89, p=0.020) עם מעכבי P2Y12.

השפעת הטיפול הייתה דומה בתתי-קבוצות שונות ועם סוגים שונים של מעכבי P2Y12.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מצביעים על עדיפות לטיפול מונותרפי במעכבי P2Y12 לעומת אספירין כמניעה שניונית של מחלה כלילית.

J Am Coll Cardiol. 2023 Jul 11

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה