Interv. Cardiology

מדד חדש מסייע בחיזוי הסיכון לתרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל לפני היפוך קצב לב (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על מדד חדש בשם CLOTS-AF המסייע בזיהוי מטופלים בסיכון גבוה לתרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל לפני היפוך קצב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפוך קצב לב בזרם ישיר בהנחיית אקו-לב דרך הוושט מומלץ בחולים שאינם תחת טיפול הולם בנוגדי-קרישה בשל חשש מפני תרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל; עם זאת, גורמי הסיכון לנוכחות תרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל אינם מובנים היטב.

החוקרים בחנו את המאפיינים הקליניים והאקו-קרדיוגרפיים לחיזוי הסיכון לתרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל בחולים עם פרפור או רפרוף פרוזדורים שהופנו לבדיקת אקו-לב דרך הוושט לפני היפוך קצב בין 2002 ו-2022. ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמים המנבאים תרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל ליצירת מדד סיכון חדש בשם CLOTS-AF, הכולל מאפיינים קליניים ואקו-קרדיוגרפיים לחיזוי הסיכון לתרומבוס.

המדד החדש פותח על-סמך מדגם פיתוח ותוקף במדגם נפרד.

מדגם המחקר כלל 1,001 חולים (גיל ממוצע של 62 שנים, 25% נשים) שעברו אקו-לב דרך הוושט, כאשר תרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל זוהה ב-140 מהחולים הללו (14%) וב-75 חולים נוספים (7.5%) זוהה ממצא צפוף בגינו לא הותרה פעולת היפוך קצב לב.

משך פרפור פרוזדורים, קצב פרפור פרוזדורים, קריאטינין, אירוע מוחי, סוכרת ומדדים אקו-קרדיוגרפיים זוהו כמנבאים חד-משתניים של תרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל; גיל, מין אישה, מדד מסת גוף, סוג נוגד-קרישה, ומשך הפרעת הקצב לא זוהו כגורמים מנבאים. מדד CHADS2VASc היה מובהק סטטיסטית בניתוח חד-משתני, אך לא נותר מובהק סטטיסטית לאחר תקנון.

מדד CLOTS-AF החדש כלל מנבאים משמעותיים בניתוח רב-משתני שסווגו וקיבלו משקל בהתאם לסף חשיבות קלינית: קריאטינין מעל 1.5 מ”ג/ד”ל, מקטע פליטה של חדר שמאל קטן מ-50%, מדד נפח פרוזדור שמאל של מעל 34 מ”ל/דקה, מדד TAPSE (או Tricuspid Annular Plane Systolic Excursion) קטן מ-17 מ”מ, אירוע מוחי ופרפור פרוזדורים.

מודל הסיכון הלא-משוקלל הדגים יכולת חיזוי מצוינת עם שטח מתחת לעקומה של 0.820 (רווח בר-סמך 95% של 0.752-0.887). מדד סיכון CLOTS-AF המשוקלל שמר על יכולת חיזוי טוב עם שטח מתחת לעקומה של 0.780 ודיוק של 72%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדדי אקו-קרדיוגרפיים וקליניים עשויים לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר לתרומבוס באוזנית פרוזדור שמאל בהם נדרש טיפול הולם בנוגדי-קרישה לפני היפוך קצב.

J Am Heart Assoc, Jun 10, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה