Interv. Cardiology

מחלת עורקים כלילית מלווה בפגיעה בתפקוד פרוזדור שמאל ללא תלות בלחץ מילוי חדר שמאל (Int J Cardiol)

מחלת עורקים כלילית מלווה בסיכון מוגבר להפרעה בתפקוד הפרוזדור ללא תלות בלחץ המילוי של חדר שמאל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הפרעה בתפקוד דיאסטולי של חדר שמאל עם עליה בלחץ סוף-דיאסטולי בחדר שמאל ישנה עדות לפגיעה במתח בפרוזדור שמאל. בחולים עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל, ידוע כי מחלת עורקים כלילית פוגעת בתפקוד דיאסטולי של חדר שמאל. עם זאת, הקשר בין הלחץ בחדר שמאל בסוף-דיאסטולה ובין מחלת עורקים כלילית וההשפעה על מתח פרוזדור שמאל לא נבחן לעומק.

מדגם המחקר כלל 37 חולים עם מקטע פליטה של מעל 50% (גיל ממוצע של 61 שנים) שעברו צנתור כלילי, עם מדידות לחץ בחדר שמאל והשלמת בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית של הלב. החוקרים השלימו מדידות של נפחי פרוזדור שמאל, כמו גם את מדדי LAEF (או Left Atrial Emptying Fraction), LARS (או Left Atrial Reservoir Strain) ו-LALAS (או Left Atrial Long-Axis Shortening).

על-פי תוצאות הצנתור הכלילי, החולים סווגו לשלוש קבוצות: מחלת עורקים כלילית חמורה (19 חולים עם חסימה של מעל 70% של עורקים כליליים מג’וריים ו/או היסטוריה של רה-וסקולריזציה כלילית), קלה-עד-בינונית (10 חולים עם חסימה של 30-60% של עורקים כליליים מג’וריים), או ללא מחלה כלילית (8 חולים, חסימה של פחות מ-30% של עורקים כליליים מג’וריים וענפיהם).

המאפיינים הקליניים, מדדי לחץ בסוף דיאסטולה בחדר שמאל ותפקוד חדר שמאל היו דומים בשלוש הקבוצות.

בחולים עם מחלת עורקים כלילית חמורה תועדו מדדי מקטע פליטה של פרוזדור שמאל שהיו נמוכים יותר, כמו גם מדדי LALAS ו-LARS נמוכים יותר, בהשוואה למשתתפים ללא עדות למחלת עורקים כלילית (p<0.05 בכל המקרים).

מניתוח סטטיסטי עלה קשר בין מדדי LARS ו-LALAS ובין חומרת מחלת עורקים כלילית וטיפול בניטראטים, בעוד שמקטע הפליטה של פרוזדור שמאל נקשר עם חומרת מחלת עורקים כלילית, טיפול בניטראטים ונפח מינימאלי של פרוזדור שמאל (p<0.05 בכל המקרים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ליקוי בתפקוד פרוזדור שמאל עשוי להיות מושפע מחומרת מחלת עורקים כלילית נלווית, תרופות, בפרט ניטראטים, ומצבי עומס על הפרוזדור, משתנים אותם יש לקחת בחשבון בהערכת תפקוד פרוזדור שמאל והאינטראקציה בין פרוזדור וחדר שמאל.

Int J Cardiol, May 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה