Interv. Cardiology

הפרעה בתפקוד האנדותל עשויה לסייע בניבוי תוצאות אבלציה לטיפול בפרפור פרוזדורים (J Am Heart Assoc)

בקרב חולים עם אבחנה של פרפור פרוזדורים שכיחות גבוהה של הפרעות בתפקוד האנדותל, כאשר אלו עשויות לסייע בניבוי הסיכון לסיבוכים לאחר טיפול אבלציה כנגד הפרעת הקצב, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעה בתפקוד האנדותל מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים בחולים עם פרפור פרוזדורים. עם זאת, אין נתונים אודות השימוש בהערכת תפקוד האנדותל כסמן פרוגנוסטי לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים בשילוב עם מדד CHA2DS2-VASc. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הפרעה בתפקוד האנדותל ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים חמש שנים לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל חולים שעברו לראשונה אבלציה של פרפור פרוזדורים והשלימו הערכה של תפקוד האנדותל באמצעות מדד RHI (או Reactive Hyperemia Index) לפני אבלציה. הפרעה בתפקוד האנדותל הוגדרה בנוכחות מדד RHI קטן מ-2.1. אירועים קרדיווסקולאריים כללו אירוע מוחי, אי-ספיקת לב עם צורך באשפוז, מחלה טרשתית עם צורך בטיפול, תרומבוזיס ורידי והפרעות קצב לב חדריות או מוות לבבי פתאומי.

החוקרים השוו את שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים לאורך חמש שנים לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים בין חולים עם הפרעה בתפקוד האנדותל ואלו ללא הפרעה דומה.

מבין 1,040 חולים שנכללו במחקר, 829 (79.7%) אובחנו עם הפרעה בתפקוד האנדותל החוקרים זיהו קשר בין מדד RHI ובין מדד CHA2DS2-VASc (p=0.004).

שיעורי היארעות אירועים קרדיווסקולאריים לאחר חמש שנים היו גבוהים יותר בקרב חולים עם הפרעה בתפקוד האנדותל, בהשוואה לאלו ללא הפרעה דומה בתפקוד האנדותל (11.8% לעומת 6.2%; p=0.014).

מהנתונים עולה כי הפרעה בתפקוד האנדותל מהווה גורם מנבא בלתי-תלוי של אירועים קרדיווסקולאריים לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 1.91, רווח בר-סמך 95% של 1.04-3.50) ביחד עם מדד CHA2DS2-VASc של 2 ומעלה (3 ומעלה בנשים) (יחס סיכון של 3.68, רווח בר-סמך 95% של 1.89-7.15).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הערכה של תפקוד האנדותל עשויה לסייע בהערכה טובה יותר של הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים.

J Am Heart Assoc, May 26, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה