Interv. Cardiology

הבדלים בין גברים ונשים בתוצאות פרוצדורות TAVR (מתוך JACC Cardiovasc Interv)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC: Cardiovascular Intervention מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בעוד שאין הבדלים בין גברים ונשים בשיעורי אירועי דמם או אירועים איסכמיים בכלל לאחר פרוצדורת TAVR (או Transcatheter Aortic Valve Replacement), בקרב נשים תועד סיכון גבוה יותר לאירועי דמם מג’ורי או מסכן-חיים, בפרט בקרב אלו שטופלו באספירין לפני ואחרי ההתערבות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אירוע מוחי ואירועי דמם הם סיבוכים אפשריים לאחר פרוצדורת TAVR. שיעורי היארעות גבוהים יותר של אירועי דמם ואירועים איסכמיים דווח בעבר בנשים, אך החשיבות של טיפול אנטי-תרומבוטי לפני ואחרי TAVR לא נבחנה. במחקר הנוכחי הם ביקשו להשוות את שיעור אירועי דמם ואירועים איסכמיים לאחר TAVR בין גברים ונשים, תוך סיווג לפני משטר טיפול נוגד-טסיות ונוגד-קרישה פומי.

מחקר POPular TAVI (או Antiplatelet Therapy for Patients Undergoing Transcatheter Aortic Valve Implantation) היה מחקר קליני אקראי שנועד לבחון את ההשערה כי טיפול מונותרפי באספירין או נוגד-קרישה פומי לאחר TAVR בטוח יותר מהוספת קלופידוגרל. תוצאי הסיום העיקריים של ניתוח פוסט-הוק זה כללו את כלל אירועי הדמם וכן משלב של אירועים איסכמיים שכלל אירוע מוחי ואוטם לבבי. תוצאי סיום משניים כללו אירועי דמם שאינם סביב הפרוצדורה, אירועי דמם מג’ורי או מסכן-חיים, דימום מינורי, אוטם לבבי, אירוע מוחי ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 978 חולים (47.6% נשים).

החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים בין גברים ונשים בשיעור אירועי דמם מכל-סוג (22.8% מהנשים לעומת 23.6% מהגברים, p=0.815) ובתוצא משולב של אוטם לבבי ואירוע מוחי (5.6% מהנשים לעומת 7.0% מהגברים, p=0.429). עם זאת, אירועי דמם מג’ורי או מסכן-חיים היו נפוצים יותר בקרב נשים לעומת גברים (12.5% לעומת 7.4%, p=0.011), כאשר ברוב המקרים מדובר היה באירועי דמם באתר הגישה.

השימוש באספירין לפני ואחרי התערבות TAVR הגדילה את הסיכון לאירועי דמם מג’ורי או מסכן-חיים בנשים, אך לא בקרב גברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין הבדלים מגדריים בשיעור אירועי דמם או אירועים איסכמיים לאחר פרוצדורת TAVR. עם זאת, בנשים תועדו יותר אירועי דמם מג’ורי או מסכן-חיים, בפרט בקרב נשים שנטלו אספירין לפני ואחרי ההתערבות.

JACC Cardiovasc Interv, May 8, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה