Intensive Care

קירור כלל-גופי ל-33 או 35 מעלות והתפתחות ייצור אנרגיה לקוי בעקבות היפוקסיה-איסכמיה מוחית חולפת בגורי חזירים (pediatrics)/ מאת ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

מטרתו של מחקר שפורסם לאחרונה היתה לחקור את השפעותיו של קירור מערכתי דחוי ל-33°C או 35°C על התפתחות נזק מוחי לאחר פגיעת היפוקסיה-איסכמיה בקרב ילודים.
שאלות עקרוניות הקשורות לטמפרטורה האופטימלית מבחינת הגנה על המוח לאחר היפוקסיה-איסכמיה (HI) בילודים עדיין אינן פתורות. יתר-על-כן, במידה והיפותרמיה דוחה את תחילת הפעלת הקסקדה הנוירו-טוקסית ואת הפגיעה המשנית בייצור האנרגיה במוח, יתכן כי ניתן יהיה להאריך את “השלב הלטנטי”, וכך להאריך את התקופה שבה טיפולים נוספים עשויים להיות יעילים.
במסגרת המחקר חולקו באקראי גורי חזירים ל-3 קבוצות: (1) קבלת טיפול HI עם טמפרטורה רקטלית נורמו-תרמית (קבוצת HI-n; שבה 12 חיות), (2) קבלת טיפול של HI עם טמפרטורה רקטלית של 35°C (קבוצת HI-35; שבה 7 חיות), ו-(3) קבלת טיפול של HI עם טמפרטורה רקטלית של 33°C (קבוצת HI-33; שבה 10 חיות). שלוש הקבוצות עברו קירור לטמפרטורת המטרה (Trectal) במהלך 2-26 שעות לאחר ה-HI.
בדיקות magnetic resonance spectroscopy סדרתיות בוצעו במהלך 48 שעות. בנוסף נבדקה השפעת הקירור על הרגישות לכשל אנרגיה משני (שהוגדרה על-פי יחס ה- nucleotide triphosphate/exchangeable phosphate pool [או NTP/EPP] וה- phosphocreatine/inorganic phosphate [או PCr/Pi]).
בהשווה לקבוצת ה-HI-n, בקבוצת ה- HI-35וה- HI-33נמצא שלב לטנטי NTP/EPP ארוך יותר ובמהלך המחקר כולו הופיעו בהם יחסי NTP/EPP ו-PCr/Pi ממוצעים גבוהים יותר. השלב הלטנטי (PCr/Pi ו-NTP/EPP) והאנרגטיקה המוחית במוח כולו היו דומים בקבוצות ה- HI-35וה-HI-33.
לאורך תקופת ההיפורתרמיה, בהשוואה לקבוצת ה-HI-n, נשמר יחס ה- PCr/Pi בקבוצות שעברו קירור, אך יתרון זה לא נשמר לאחר חימום מחדש. בהשוואה לקבוצת ה-HI-n, בקבוצות ה- HI-35וה- HI-33 נמצא יחס NTP/EPP גבוה יותר לאחר החימום מחדש.
החוקרים מסיקים כי היפותרמיה כלל-גופית לאורך 24 שעות לטמפרטורה של 35°C או של 33°C, שבוצעה שעתיים לאחר ההחייאה, האריכה את השלב הלטנטי NTP/EPP, והפחיתה את הירידות המשניות הכוללות בערכי ה- PCr/Piוה-NTP/EPP הממוצעים במהלך 48 שעות לאחר ה-HI. הם מציינים כי הורדת הטמפרטורה מ- 35°C ל-33°C לא העלתה את יחסי ה- PCr/Piוה-NTP/EPP הממוצעים ולא האריכה עוד את השלב הלטנטי.

PEDIATRICS Vol. 117 No. 5 May 2006, pp. 1549-1559

הערות עורך:

מחקר נוסף על חיות ע”מ לבדוק את משק האנרגיה בגוף בזמן קרורו ל- 33 או 35 מעלות. עדיין מנסים למצוא את התחום האידיאלי לקרר את הגוף מבלי לגרום לנזק רב מידי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה