Inflammation

ניתוח בריאטרי קשור להארכת טלומרים כרומוזומליים (אפקט אנטי אג’ינג) בתת קבוצה של מטופלים עם רמת דלקתיות גבוהה (Obesity Week)

ניתוח בריאטרי עשוי לסייע בהשגת אפקט נוגד הזדקנות (anti-aging ) כפי שבא לידי ביטוי בעלייה של אורך הטלומרים הכרומוזומליים שנצפתה בקרב תת קבוצה של מטופלים עם השמנת יתר, כך מדווחים חוקרים במפגש ה-Obesity Week .

החוקרים מדווחים כי למטופלים שרמות ה-LDL כולסטרול שלהם לפני הניתוח הבריאטרי היו מוגברות, נצפתה גם הארכה מובהקת של הטלומרים שנה לאחר הניתוח (0.0227 +) בהשוואה עם אלו שרמות ה-LDL כולסטרול שלהם היו נמוכות בזמן הניתוח  (0.0271- , P=0.0387).

בנוסף, במטופלים עם רמות מוגברות של מדד הדלקת CRP בעת הניתוח, גם נצפתה הארכה של הטלומרים לאחר שנה (+0.04125) , בהשוואה למטופלים עם רמות נמוכות של CRP בזמן הניתוח (0.02294- , P=0.005).

החוקרים מציינים שכידוע, אורך הטלמורים קשור באופן הפוך עם הזדקנות, כך שהארכת הטלמורים בעקבות הניתוח בקרב אלה הנמצאים בסיכון מוגבר , עשויה להעיד על תהליך נוגד הזדקנות. כמו כן , הם מוסיפים, במחקרים גנטיים בעכברים נמצא שהשמנת יתר מעלה את הייצור של רדיקלים חופשיים אשר גורמת להתקצרות הטלומרים אשר מובילה לסרטן ומחלות אחרות.  

יחד עם זאת, מדגישים החוקרים, העדויות לגבי אנשים היו פחות ברורות. במחקר זה נעשה לכן נסיון לבחון את האפקט של התערבות כירורגית המשפיעה על מצב השמנת היתר על אורך הטלומרים ב-51 משתתפים שעברו ניתוח בריאטרי בשיטת מעקף קיבה לאפארוסקופי. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 49 , ו-75% מהם היו נשים. ה-BMI הממוצע היה 44 ק”ג/מ”ר, המשקל הממוצע 125 ק”ג, ורוחב המתניים 132 ס”מ.

לאחר הניתוח, כצפוי, המטופלים איבדו 70% ממשקלם העודף. עבור כלל הקבוצה לא היה שינוי באורך הטלומרים (0.9867 לעומת 0.9822 ). עם זאת, לאחר התאמות לרמות בסיס של LDL כולסטרול (מעל 140 מ”ג/ש”ל, ו-CRP (מעל 7 מ”ג/ד”ל), נמצאו הבדלים מובהקים באורך הטלומרים.

עוד נמצא כי היה קשר מובהק חיובי בין שיעור הפחתת המשקל לבין השינוי באורך הטלומר. (r=0.8787, P=0.0498 ). בקבוצת ה-CRP הגבוה בעת הניתוח, עלייה ב-HDL כולסטרול לאחר הניתוח גם הייתה קשורה עם עלייה באורך הטלומר.

החוקרים מדגישים כי קשר זה לא נמצא עבור המטופלים שרמות ה-CRP שלהם בזמן הניתוח היו תקניות, ולכן לא יהיה זה סביר לדעתם שכל אלו עם השמנת יתר ישיגו שיפור באורך הטלומר כתוצאה מניתוח בריאטרי.

לכן, הם סבורים שייתכן שמימצאים אלו עשויים לזהות את המטופלים אשר עשויים להפיק את התועלת הרבה ביותר מבחינה מטבולית מניתוח בריאטרי.

Obesity Week
Source reference: Leva N, et al. “Does gastric bypass influence aging?” Obesity Week 2013; Abstract T-70.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: איך נדע שילדינו בסיכון להשמנת יתר

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: איך נדע שילדינו בסיכון להשמנת יתר

    שלום וברוכים הבאים לעוד פרק של “שבירת מיתוסים”. והיום נדון בנושא שמטריד הורים רבים – השמנת יתר בילדיהם. איך נדע אם ילדינו נמצאים בסיכון להשמנת יתר? מהם הסימנים שעלינו לשים לב אליהם? ומה ניתן לעשות כדי למנוע את ההתפתחות של השמנת יתר עוד לפני שהיא מתחילה? בפרק זה נעסוק בגורמי הסיכון, נבחן את השפעת אורח […]

  • האם תרופות שאינן סטטינים להפחתת כולסטרול מגנות מפני סרטן כבד? (Cancer)

    האם תרופות שאינן סטטינים להפחתת כולסטרול מגנות מפני סרטן כבד? (Cancer)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer עולות עדויות התומכות בהשפעה המגנה של סטטינים מפני סרטן כבד ומעידות על השפעה מגנה דומה גם עם תכשירים שאינם סטטינים ומפחיתים רמות שומנים בדם הודות לעיכוב ספיגת כולסטרול. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים הציעו כי סטטינים עשויים להפחית את הסיכון לסרטן כבד, אך לא ידוע אם לתרופות […]

  • וריאנטים גנטיים בחולי פרקינסון נפוצים יותר מכפי שסברו בעבר (Brain)

    וריאנטים גנטיים בחולי פרקינסון נפוצים יותר מכפי שסברו בעבר (Brain)

    וריאנטים גנטיים הקשורים עם מחלת פרקינסון נפוצים יותר מכפי שסברו בעברו ומתוארים ב-13% מהחולים במחלה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Brain. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות בדיקות גנטיות וייעוץ לחולים עם מחלת פרקינסון. המדגם כלל משתתפים שלקחו חלק במחקר PD GENEration, מחקר רב-מרכזי, תצפיתי וקליני המציע בדיקות גנטיות וייעוץ גנטי לחולים עם מחלת […]

  • ההשפעה של נוירופיברומטוזיס על איכות החיים של החולים (JAMA Dermatol)

    ההשפעה של נוירופיברומטוזיס על איכות החיים של החולים (JAMA Dermatol)

    תמונות במכשירי הטלפון הנייד עשויות לשמש ככלי מהימן להערכת מאפיינים של נוירופיברומות עוריות בחולים עם אבחנה של נוירופיברומטוזיס מסוג 1 (NF1), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שזיהה גם קורלציה בין היקף נוירופיברומות עוריות ובין איכות החיים, עם השפעה בולטת במיוחד של חומרת המעורבות של הפנים על הבריאות הנפשית. במסגרת המחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת JAMA […]

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • טיפול ב-Tirzepatide מפחית את הסיכון להתקדמות מטרום-סוכרת לסוכרת מסוג 2 (מתוך הודעת חברת אלי לילי)

    טיפול ב-Tirzepatide מפחית את הסיכון להתקדמות מטרום-סוכרת לסוכרת מסוג 2 (מתוך הודעת חברת אלי לילי)

    מתן זריקה חד-שבועית של Tirzepatide הפחיתה באופן דרמטי את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בחולים עם טרום-סוכרת ועודף-משקל או השמנת-יתר, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר SURMOUNT 1, כפי שדווח על-ידי חברת אלי לילי. מחקר SURMOUNT 1 כלל 2,539 מבוגרים עם השמנת-יתר (מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 ומעלה) או עודף-משקל עם לפחות סיבוך אחת משנית […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה