Immunology

סוכרתיים? למה חשוב להתחסן נגד שפעת, מאמר אורח מאת פרופ’ חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

סוכרתיים צריכים לשמור על שגרת חיסונים מעודכנת בכדי להימנע מפני מחלות וסיבוכים. ימי גשם ראשונים החלו להופיע, מזג האוויר משתנה והחורף בפתח. זה הזמן לקבוע לעצמכם תור לחיסון נגד שפעת

תחילת עונת השפעת, מציבה בפני אנשים את הדילמה אם לקבל את החיסון השנה. אולם בעוד אנשים רבים עשויים להחליט שלא לקבל את החיסון, עבור אנשים עם סוכרת, שאלה זו חיונית אף יותר.

לאנשים עם סוכרת מסוג 1 או סוג 2 יש סיכון מוגבר להידבק בנגיפים עונתיים, כגון שפעת, והסיכון שלהם לפתח מחלה קשה ואפילו אשפוז, גבוה יותר. כמו כן, לאנשים המתמודדים עם השמנת יתר, שמתלווה לעיתים קרובות לסוכרת, זיהומים כגון שיעול קשה או שפעת מסוכנים במיוחד.

לדוגמה, וירוס שעלול לגרום למחלה קלה אצל אדם רזה עלול לגרום אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר עם מחלת ריאה מגבילה, (RESTRICTIVE), לכשל נשימתי גלוי. מחלות ריאה מגבילות הן קטגוריה של מחלות נשימה המגבילות את התרחבות הריאות, וכתוצאה מכך נגרמת ירידה בנפח הריאות, אוורור לקוי ופחות חמצן בריאות.

לא משנה עד כמה הסוכרת שלכם מנוהלת היטב, כל אדם עם סוכרת צריך להתחסן. גם כאשר הסוכרת מאוזנת ועל אחת כמה וכמה באם אינה מאוזנת כרצוי. אנשים עם סוכרת עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות מסוימות וגם בבעיות חמורות ממחלות שניתן היה למנוע בעזרת חיסונים. כולנו צריכים לדעת לאילו חיסונים אנו זקוקים כדי להגן על עצמנו.

מומחים טוענים כי חיסונים, כגון זריקת שפעת, סביר להניח שלא יגרמו לחלות במחלה שהם נועדו למנוע מכיוון שהם מכילים נגיף מת שאין בו כל יכולת לחולל את המחלה.  במקום זאת, החיסונים עוזרים למערכת החיסונית שלך לייצר את הנוגדנים נגד הנגיף  שיאבקו בו אם תיחשף אליו, ובעזרתם, הנגיף יחוסל ולא תחלה. ובאם בכל זאת, תחלה, הרי שהמחלה תהיה קלה וקצרה יותר.

מדוע סוכרת מציבה סיכון גבוה יותר?

סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית, המערכת החיסונית של סוכרתיים כבר נפגעה, מה שאומר שיכולתה להדוף את הנגיף בהצלחה אינה מובטחת.

לסוכרתיים מסוג 1 יש מערכת חיסונית פחות חזקה מאשר אצל אנשים ללא סוכרת כך שהסיכון לזיהום בסוכרתי, נגיפי או חיידקי, גבוה יותר בהשוואה לאנשים ללא סוכרת. בנוסף, רמות סוכר גבוהות בדם בין אם אתם סוכרתיים מסוג 1 או מסוג 2 מקדמות זיהום בכוחות עצמן ומספקות רגישות גדולה יותר לחלות בדלקת ריאות. זאת סיבה נוספת, מדוע כדאי לעשות כל מאמץ בכדי לנרמל את רמות הסוכר בדם.  

סוכרתיים וחליתם בשפעת? מה עליכם לעשות

אדם עם סוכרת שדואג שאולי יש לו שפעת צריך לעקוב אחר רמות הסוכר בדם בהקפדה יתרה. מומלץ בעזרת מד סוכר רציף וללא דקירות למעקב תמידי בכל רגע נתון.

במידת הצורך, ובמיוחד באם יש חום גבוה, בחילות/ הקאות/ כאב בטן, מומלץ להגיע בהקדם למיון לקבלת נוזלים/ אינסולין, לבדיקת מלחים וגופי קטו.

אנשים עם סוכרת מסוג 1 וסוג 2 נמצאים בסיכון גבוה פי שניים למות כתוצאה מסיבוך הקשור לשפעת, כך עולה ממחקר שפורסם בשנת 2018 בכתב העת Indian Journal of Endocrinology and Metabolism

מדוע החיסונים חשובים

כאמור, מומחים טוענים שחיסון שפעת לא יכול לגרום לך לחלות בשפעת, כיוון שהחיסון מכיל נגיף מומת. במקום זאת, החיסון פשוט עוזר לגוף שלך להכין את המערכת החיסונית שלך עם הנוגדנים שיעזרו להדוף את השפעת אם תבוא במגע עם הנגיף.

חיסונים נגד מחלות זיהומיות מנעו מוות וסבל ממיליוני אנשים ברחבי העולם, וללא כל ספק, מהווים את הרפואה המונעת בהתגלמותה. עבור סוכרתיים, ההמלצה לקבלת חיסון נגד נגיף השפעת קיימת בכול קווי הנחייה לטיפול בסוכרת בכול העולם, גם בישראל.

לאנשים עם סוכרת מומלץ לקבל חיסון לשפעת מדי שנה. החיסונים כבר זמינים השנה, לכו לקופת החולים והתחסנו. בריאות טובה וחורף נעים וקל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה