Immunology

צריכת ויטמין D וההארעות של טרשת נפוצה.

דר’ רויטל גנדלמן-מרטון, עורכת מדור נוירולוגיה

Munger KL, Zhang SM, OReilly E, et al. Vitamin D intake and incidence of multiple sclerosis. Neurology 2004;62:60-65.

רקע.

ההארעות של טרשת נפוצה נמוכה באזורים הטרופיים וגדלה עם המרחק מקו- המשווה. אחת ההשערות היא שלחשיפה לקרני שמש וכתוצאה מכך לעליה בויטמין D יש השפעה מגינה מפני טרשת נפוצה. במהלך החורף בקווי רוחב גבוהים, הקרינה האולטרה סגולה נמוכה מכדי ליצור כמויות מתאימות של ויטמין D, וחסר ויטמין D הנמשך 4 עד 6 חדשים בשנה בקוי רוחב של >=°42 נפוץ בקרב אנשים עם צריכה נמוכה של ויטמין D. לויטמין D יש השפעות אימונורגולטוריות חזקות ותוספת של ויטמין D מונעת אנצפלו-מיאליטיס אוטואימונית ניסויית, מחלה אוטואימונית בבע”ח המשמשת כדגם לטרשת נפוצה. מחקרים על ויטמין D וטרשת נפוצה מצאו שלחולים עם טרשת נפוצה יש רמות בלתי מספיקות של ויטמין D ושתקופות של רמה נמוכה של ויטמין D מקדימות פעילות גבוהה של נגעים בעוד שתקופות של רמה גבוהה של ויטמין D מקדימות פעילות נגעים נמוכה, כפי שמודגמת ב- MRI.

מטרת העבודה היתה לבדוק באופן פרוספקטיבי האם רמת צריכה גבוהה של ויטמין D מפחיתה את הסיכון לחלות בטרשת נפוצה.

שיטות.

תצרוכת תזונתית של ויטמין D נבדקה ביחס לסיכון לחלות בטרשת נפוצה בשתי קבוצות גדולות של נשים: the Nurses’ Health Study (שכלל מעקב אחר 92253 נשים בין 1980 ל- 2000 ) ו-

the Nurses’ Health Study II (שכלל מעקב אחר 95310 נשים בין 1991 ל- 2001 ). התזונה הוערכה בנקודת ההתחלה ועודכנה כל 4 שנים לאחר מכן. במהלך המעקב נמצאו 173 מקרים של טרשת נפוצה עם התחלת סימפטומים לאחר נקודת ההתחלה.

תוצאות.

נמצא יחס הפוך בין הצריכה הכללית של ויטמין D בנקודת ההתחלה לבין והסיכון המותאם לגיל לחלות בטרשת נפוצה. צריכה של ויטמין D מתוספים הראתה אף היא יחס הפוך עם הסיכון לחלות במחלה. לא נמצא קשר בין ויטמין D ממזון והארעות טרשת נפוצה.

מסקנות.

תוצאות אלה תומכות בהשפעה פרוספקטיבית של צריכת ויטמין D על הסיכון לפתח טרשת נפוצה.

הצעות לקריאה נוספת:

1. Nieves J, Cosman F, Herbert J, et al. High prevalence of vitamin D deficiency and reduced bone mass in multiple sclerosis. Neurology 1994;44:1687-1692.

2. Embry AF, Snowdon LR, Vieth R. Vitamin D and seasonal fluctuations of gadolinium-enhancing magnetic resonance imaging lesions in multiple sclerosis. Ann Neurol 2000;48:271-272.

3. Zhang SM, Hernan MA, Olek MJ, et al. Intakes of carotenoids, vitamin C, and vitamin E and MS risk among two large cohorts of women. Neurology 2001;57:75-80.

4. Johnson S. The possible role of gradual accumulation of copper, cadmium, lead and iron and gradual depletion of zinc, magnesium, selenium, vitamins B2, B6, D and E and essential fatty acids in multiple sclerosis. Med Hypotheses 2000;55:239-241.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה