immunodeficiency

אפקט דרמטי של הישרדות ארוכת טווח במלנומה מתקדמת המטופלת ב-ipilimumab (יירבוי) (ESMO-ECCO-ESTRO

האפקט הדרמטי של הטיפול האימונותרפי המתבסס על מערכת החיסון באמצעות ה-ipilimumab (יירבוי, BMS)

במטופלים עם מלנומה מתקדמת הוצג כעת בכנס האירופאי השנתי של הסרטן (ESMO-ECCO-ESTRO ).

ע”פ הנתונים שהוצגו נראה שחלק מהמטופלים עם מלנומה מתקדמת שטופלו באיפילינומאב עדיין בחיים, 10 שנים לאחר התחלת הטיפול.

באנליזה שהוצגה בכנס נכללו נתונים של 4,846 מטופלים אשר הראו עקומת הישרדות ישרה , מהם 21%-22% היו בחיים לאחר 3 שנים, 17% עדיין בחיים לאחר 7 שנים, וללא תמותה לאחר מכן.

המציג, ד”ר הודי, מציין כי בתקופה שלפני האיפלימומואב, חולי מלנומה מתקדמת שקיבלו כימותרפיה ואינטרפרון שרדו בין 10-11 חודשים בממוצע בלבד, בטווח של בין 6-18 חודשים בתלות במאפייני המחלה עצמה.

ד”ר הודי מציין שמדובר בשינוי משמעותי בתפישה של המחלה, אם כי קשה לדבר עדיין על ריפוי למרות שבחלק מהמטופלים ניתן לאמר שהמחלה נעלמה, אך באחרים הגידול עדיין נצפה ב-CT , גם אם הוא ללא שינוי.

ד”ר הודי מסביר שעבור מס’ מטופלים נראה שגם טיפול קצר מספיק בכדי לשחרר את מערכת החיסון ולהביאה לידי איזון חדש, שבה תאי הגידול עדיין נמצאים אך הם נשמרים ע”י מערכת החיסון.

לדעתו, ולדעת מומחים נוספים שהשתתפו במושב שבו הוצגה האנליזה,  הנתונים המצטברים של איפילימומאב מדגימים את יכולתו להוביל שליטה ארוכת טווח של מלנומה גרורתית.  כמו כן צויין בכנס כי שיעורי התגובה לאיפילימומאב נמוכים, בין 10%-15% בלבד, אך בחלק מהמטופלים, מס’ קטן של מינונים מתבטא בהישרדות ארוכת טווח, יותר מ-3 עד 10 שנים של הישרדות עבור 17%-25% מהמטופלים.  המומחים מסבירים שמטופלים אלה ככל הנראה יכולים לשמור על הגידול תחת בקרה למשך זמן ארוך , וזאת כאשר מערכת החיסון מבצעת reset נכון, כך שהקונספט של ריפוי קליני הופך להיות מציאותי.

הנתונים שהוצגו מגיעים מאנליזות רטרוספקטיביות שנאספו ממחקרים קליניים במהלך פיתוח התרופה (1861 מטופלים) וממחקרים שבוצעו במסגרת תכנית הרחבת שימוש (2,891) עוד בטרם אושרה התרופה.

האנליזות כללו גם מטופלים שקיבלו טיפול קודם (1,257) וכאלה שלא טופלו לפני כן (604) אשר קיבלו איפילימומאב במינונים ומשטרי טיפול שונים. מרבית המטופלים קיבלו מינון של 3 מ”ג/ק”ג או 10 מ”ג/ק”ג. הטיפול ניתן מידי 3 שבועות ב-4 מנות, ומרבית המחקרים כללו את האפשרות למטופלים מתאימים לקבל טיפול המשך או תחזוקה.

החוקרים מציינים כי נראה שלמשתנים הללו לא הייתה השפעה על ההישרדות. העקומה הישרה של ההישרדות שהחלה לאחר 3 שנים ונמשכה עד השנה העשירית , נצפתה ללא קשר למינונים, ולקבלת טיפול קודם או לא, וכן ללא קשר לקבלת טיפול תחזוקתי או לא.

בדיון העירו חלק מהנוכחים שיש לזכור שהטיפול באיפילימומאב אינו בא במקום טיפול מכוון מטרה כמו חוסמי BRAF שמתאימים לכ-50% מהמטופלים שהגידול שלהם מאופיין כ-BRAF חיובי, ושכעת יש לבחון כיצד לשלב באלגוריתם הטיפולי את שני הטיפולים.

להלן הקישור לדיווח במדסקייפ :

European Cancer Congress 2013 (ESMO-ECCO-ESTRO). Abstract LBA24, presented September 28, 2013

הערת המערכת: כפי שדווח גם בתקשורת, נראה שלמנגנון הטיפול הזה , היינו הפעלת המערכת החיסונית בצורה מבוקרת, עשויים להיות שימושים בטיפול בגידולים ממאירים רבים נוספים כמו סרטן ריאות, ערמונית ועוד.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה