IBD

מה בין רמות וויטמין D ובין מחלת מעי דלקתית? (Aliment Pharmacol Ther.)

במאמר שפורסם בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics מדווחים חוקרים כי ישנן עוד ועוד עדויות אפידמיולוגיות המעידות על קשר בין חסר וויטמין D ובין התפתחות מחלות מעי דלקתיות וכן השפעה על חומרת המחלה הכרונית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לסקור את העדויות התומכות בחשיבות וויטמין D בחולים עם מחלות מעי דלקתיות. לשם כך הם ערכו סקירה מקיפה במאגר PubMed.

מהתוצאות עולה כי חסר וויטמין D נפוץ בחולים עם מחלות מעי דלקתיות (16-95%), כולל אלו עם שאובחנו לאחרונה. העדויות תומכות בתפקיד האימונולוגי של וויטמין D בחולים עם מחלות מעי דלקתיות. במודלים של בעלי חיים, חסר וויטמין D הביא לעליה בנטייה לדלקת מעי עקב חשיפה לסודיום סולפאט, בעוד שמתן 1,25 (OH)2D3 הפחית את התגובה הדלקתית. מחקר עוקבה פרוספקטיבי אחד מצא קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D בדם ובין סיכון מוגבר למחלת קרוהן.

ישנן עדויות מוגבלות המעידות על קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין פעילות מוגברת של מחלת המעי הדלקתית, בעיקר בחולים עם מחלת קרוהן. במדגם גדול, חסר וויטמין D (רמות נמוכות מ-20 ננוגרם למ”ל) נקשרו עם סיכון מוגבר לניתוחים (יחס סיכון של 1.8) בחולי קרוהן ואשפוזים בחולי קרוהן (יחס סיכון של 2.1) וקוליטיס כיבית (יחס סיכון של 2.3).

מחקר אקראי-מבוקר יחיד הדגים קשר בין תוספי וויטמין D ובין הפחתת תדירות התלקחויות בחולים עם מחלת קרוהן, בהשוואה לפלסבו (13% לעומת 29%, p=0.06).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על תפקיד תרפויטי אפשרי לוויטמין D בחולים עם מחלות מעי דלקתיות וקוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Aliment Pharmacol Ther. 2014;39(2):125-136

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה