IBD

Tacrolimus יעיל ובטוח לטיפול בחולי Ulcerative Colitis התלויים בסטרואידים (Gut)


מתוצאות מחקר חדש עולה כי Tacrolimus הינו טיפול בטוח ויעיל כטיפול להשריית הפוגה בחולי UC (Ulcerative Colitis) התלויים בסטרואידים. טיפול אימונוסופרסיבי באמצעות Cyclosporine היא אופציה טיפולית נוספת פרט לכריתה של המעי הגס בחולי UC, בעוד שיתרונות טיפול אורלי של Tacrolimus אינם מוגדרים היטב ומבוססים על מחקרים לא-מבוקרים.

במחקר הנוכחי, חולים עם UC פעיל, רפרקטורי, חולקו באקראי לטיפול ב- Tacrolimus במינון גבוה (10-15 ננוגרם למ”ל, n=21), Tacrolimus במינון נמוך (5-10 ננוגרם למ”ל, n=22), או פלסבו (n=20). המינון האורלי הראשוני של Tacrolimus עמד על 0.05 מ”ג לק”ג, פעמיים ביום. את יעילות הטיפול העריכו החוקרים ב-60 מטופלים בהתבסס על מדד פעילות המחלה, ו-58 מהחולים הללו קיבלו טיפול נוסף של Tacrolimus ועברו הערכה ליעילות הטיפול לאחר הארכת המחקר ב-10 שבועות נוספים.

מדד פעילות המחלה השתפר בלמעלה מ-4 נקודות, עם שיפור בכלל הקטגוריות, ב-68.4% מהמטופלים במינון גבוה, לעומת 10% ממטופלי פלסבו (p<0.001). 20% מהמטופלים במינון גבוה זכו לרמיסיה קלינית, ב-78.9% היה ריפוי של הרירית. בתקופת ההארכה של המחקר 55.2% מהמטופלים הראו שיפור במדד פעילות המחלה בשבוע 10, המינון הממוצע של Prednisone ירד מ-19.7 מ”ג ליום בתחילת המחקר ל-7.8 מ”ג ליום בשבוע 10.

שכיחות תופעות לוואי היתה גבוהה יותר משמעותית בקרב המטופלים במינון גבוה, בהשוואה לקבוצת מטופלי פלסבו (P=0.043), התופעה השכיחה ביותר היתה רעד קל של האצבע.

הממצאים מוכיחים קשר בין המינון ובין בטיחות ויעילות טיפול ב- Tacrolimus כטיפול אינדוקציה להשריית הפוגה בחולי UC רפרקטוריים. הטווח האופטימלי מבחינת יעילות טיפול בן שבועיים עמד על 10-15 ננוגרם למ”ל.

במאמר מערכת נכתב כי בהתבסס על דרכי מתן הטיפול ורמות התרופה, סביר להניח כי Tacrolimus עדיף על Cyclosporine למרות שעדיין יש מקום לבצע השוואה ישירה בין שתי התרופות. בטווח הקצר, נראה כי Tacrolimus דומה ביעילותו ל-Infliximab, אם לא טוב ממנו, הן מבחינת סבילות הטיפול והן מבחינת העלויות. הודות לתחילת הפעילות המהירה, ככל הנראה יש לשקול טיפול ב- Tacrolimus כטיפול מגשר עד להתחלת פעילות Azathioprine.

Gut. 2006;55:1255-1262.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה