Hypertension

עליה בלחץ הדם לאורך זמן מלווה בסיכון מוגבר לשינויים בכלי הדם של הרשתית (Acta Ophthalmologica)

עליה בלחץ דם ולחץ תוך-עיני לאורך זמן מלווה בכלי דם קטנים, מפותלים וצרים יותר ברשתית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Acta Ophthalmologica.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2,089 משתתפים ממדגם מטופלים מדנמרק (גיל ממוצע של 61 שנים; 63% נשים) שעברו שתי בדיקות עיניים עוקבות עם מעקב של לפחות שלוש שנים. הם בדקו את לחץ הדם והלחץ התוך עיני ובחנו את רוחב ופיתוליות כלי הדם הקטנים והגדולים של הרשתית.

משך תקופת המעקב הממוצעת עמדה על 14 שנים.

בנבדקים מבוגרים יותר תועדו כלי דם צרים, קטנים ומפותלים יותר ברשתית (עורקיקים) וכלי דם גדולה יותר רחבים ופחות מפותלים (ורידונים). העורקיקים ברשתית היו צרים יותר ב-0.13 פיקסלים לכל עליה של 10 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי (p<0.001) וצרים יותר ב-0.02 פיקסלים לכל עליה של מ”מ כספית בלחץ עיני.

עליה בלחץ עיני במהלך המעקב לוותה בעליה גדולה יותר בפיתול כלי הדם הקטנים הללו, בהשוואה למצב בתחילת המחקר (0.59% לכל מ”מ כספית, p=0.024). עוד זוהה קשר בין מדדי לחץ דם גבוהים יותר במהלך המעקב ובין עורקיקים רחבים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינויים בלחץ הדם ובלחץ התוך-עיני לאורך זמן מלווים בשינויים ברוחב ומהלך כלי הדם של הרשתית, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את תהליך ההזדקנות והאתיולוגיה הוסקולארית של מחלות כרוניות דוגמת גלאוקומה.

Acta Ophthalmologica, Jul 2, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה