Hypertension

מחקרים עדכניים מצביעים על כך שטיפול ביתר לחץ דם עשוי להשפיע על הסיכון לדמנציה

מחקרים עדכניים מצביעים על כך שטיפול ביתר לחץ דם עשוי להשפיע על הסיכון לדמנציה

לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון מוכר לניוון עצבי וירידה קוגניטיבית. בעוד שידוע כי טיפול ביתר לחץ דם יכול להפחית את השלכותיו הווסקולריות, השפעתו על ניוון עצבי פחות ברורה. לפי סקירה שנערכה בנושא באתר medscape, בעוד המחקר בנושא אינו חד משמעי, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שטיפול ביתר לחץ דם עשוי להשפיע על הסיכון לדמנציה.

ניתוח משני של פרויקט בקרת יתר לחץ דם בסין הראה כי תוכנית להורדת לחץ דם במשך 4 שנים במבוגרים מעל גיל 40 הפחיתה משמעותית את הסיכון לדמנציה מכל סיבה וליקוי קוגניטיבי. באופן דומה, ניתוח post hoc של מחקר אחר מצא כי משתתפים מעל גיל 50 שעברו תוכנית להורדת לחץ דם אינטנסיבית (<120 מ”מ כספית) לעומת סטנדרטית (140> מ”מ כספית) הראו שיעור נמוך יותר של דמנציה או ליקוי קוגניטיבי קל.

מנגנונים הוצעו לקשר בין יתר לחץ דם לדמנציה: נזק וסקולרי, דלקת, תפקוד לקוי של שכבת האנדותל והצטברות עמילואיד. טיפול ביתר לחץ דם עשוי לסייע בהפחתת הסיכון לדמנציה באמצעות הפחתת הסיכון לשבץ, שיפור זרימת הדם ובריאות כלי הדם, והפחתת ניוון עצבי.

קיימת מחלוקת לגבי היעד הטיפולי האופטימלי. עם זאת, חשוב להתחיל טיפול מוקדם ככל האפשר. לגבי טיפול בגיל מבוגר, בעוד שראיות מצביעות על כך שלחץ דם בגילאי הביניים משפיע יותר על הירידה הקוגניטיבית בהשוואה לגיל מאוחר יותר, טיפול ביתר לחץ דם בגיל מבוגר יותר עשוי עדיין להשפיע על מהלך הירידה הקוגניטיבית הפרוגרסיבית על ידי שיפור בריאות כלי הדם ומניעת שבץ.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה