Hypertension

האם יש צורך בהפחתה אינטנסיבית של לחץ דם בחולים עם דימום תוך-גולגולתי? (N Engl J Med)

מתוצאות מחקר ATACH-II (Antihypertensive Treatment of Acute Cerebral Hemorrhage II), שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine, עולה כי הפחתה אינטנסיבית מאוד של לחץ הדם אינה טובה יותר מהפחתת לחץ דם סטנדרטית כטיפול דחוף בחולים עם אירוע מוחי המורגי חד.

במסגרת המחקר נכללו משתתפים עם דימום תוך-מוחי ומדד GCS (Glasgow Coma Scale) של 5 ומעלה, שחולקו באקראי ליעד לחץ דם סיסטולי של 110-139 מ”מ כספית (טיפול אינטנסיבי) או יעד של 140-179 מ”מ כספית (טיפול סטנדרטי) במטרה לבחון עדיפות הפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם אל מול הפחתה סטנדרטית של לחץ הדם; טיפול תוך-ורידי ב-Nicardipine להפחתת לחץ דם ניתן בתוך 4.5 שעות מהופעת התסמינים.

התוצא העיקרי היה תמותה או מוגבלות (Modified Rankin Scale של 4-6, בסולם של 0-6) לאחר שלושה חודשים לאחר ההקצאה האקראית.

מבין 1,000 משתתפים עם לחץ דם סיסטולי ממוצע של 200 מ”מ כספית בתחילת המחקר, 500  חולקו לקבוצת טיפול אינטנסיבי ו-500 לטיפול סטנדרטי. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 61.9 שנים ו-56.2% היו אסייאתים. הגיוס הופסק בעקבות תוצאות ניתוח הביניים.

התוצא העיקרי של תמותה או מוגבלות תועד ב-38.7% (186/481 משתתפים) בקבוצת הטיפול האינטנסיבי וב-37.7% (181/480) מאלו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (סיכון יחסי של 1.04, לאחר תקנון לגיל, מדד GCS ראשוני ונוכחות/העדר דימום תוך-חדרי).

אירועים חריגים חמורים בתוך 72 שעות לאחר ההקצאה האקראית שנקשרו עם הטיפול דווחו ב-1.6% מהמשתתפים בקבוצת הטיפול האינטנסיבי וב-1.2% מאלו בקבוצת הטיפול הסטנדרטי. שיעור האירועים החריגים הכלייתיים בתוך שבעה ימים לאחר ההקצאה האקראית היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת הטיפול האינטנסיבי, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי (9% לעומת 4%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בחולים עם דימום תוך-גולגולתי ליעד לחץ דם סיסטולי של 110-139 מ”מ כספית לא הוביל לשיעור נמוך יותר של תמותה או מוגבלות, בהשוואה להפחתה סטנדרטית ליעד של 140-179 מ”מ כספית.

N Engl J Med. Published online June 8, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה