Hypertension

ניטור אמבולטורי של לחץ הדם מדויק יותר מבדיקות סקירה במרפאה (Ann Intern Med.)

במאמר חדש שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי סקירה שיטתית מעודכנת, מהם עולה כי ניטור אמבולטורי של לחץ הדם מנבא טוב יותר את התוצאות הקרדיווסקולאריות בטווח הארוך, ללא תלות בבדיקות סקירה של לחץ הדם במרפאה, ולפיכך עשוי לשפר את דיוק בדיקות הסקירה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות החשיבות הברורה של אבחנה מדויקת של לחץ דם גבוה, לעיתים רחוקות מקפידים רופאים על ההמלצות לפרוטוקולי מדידת לחץ דם ומרווחי סקירה. לאור זאת, הוצגו שיטות מדידה חדשות במטרה להפחית את הטעויות, לפשט את ביצוע מדידות חוזרות, להעריך את לחץ הדם במהלך מחזורים של 24 שעות ולאפשר בדיקות מחוץ למסגרת רפואית.

סקירה סיסטמית מטעם USPSTF משנת 2003 לא קבעה סף מדידת לחץ דם סטנדרטי, בחנה דיוק אבחנתי של שיטות ופרוטוקולי מדידת לחץ דם או קבעה את מרווחי הסקירה האופטימאליים. בעדכון הנוכחי מדגישים המומחים את הסוגיות הללו, בנוסף להערכת העדויות הישירות לתועלת ונזקים של בדיקות סקירה ללחץ דם גבוה במבוגרים.

להלן ההמלצות הספציפיות:

          אלא אם נדרש טיפול מיידי, ניטור לחץ דם אמבולטורי צריך לשמש כבדיקה הסטנדרטית לאישור תוצאות ערכי לחץ דם גבוהות במרפאה למניעת אבחנה שגויה או טיפול-יתר.

          במטופלים בסיכון גבוה ליתר לחץ דם בבדיקות סקר חוזרות בתוך שישה חודשים יש להשלים בדיקות סקירה לעיתים קרובות יותר, בהשוואה לאלו ללא גורמי סיכון ספציפיים. גורמי סיכון כוללים לחץ דם גבוה-תקין, גיל מבוגר, מדד מסת גוף גבוה מהתקין וגזע שחור.

          דרושות גישות חדשות לשיפור הדיוק של מדידות לחץ דם במרפאה.

סקירת העדויות כוללת חיפוש במאגרי נתונים נבחרים עד 24 בפברואר, 2014. מהממצאים עלה כי ב-11 מחקרים, ניטור לחץ דם אמבולטורי ניבא את התוצאות הקרדיווסקולאריות בטווח הארוך (יחס סיכון שנע בין 1.28-1.40); ב-27 מחקרים, בדיקות לאישור האבחנה מחוץ למרפאה מצאו כי 35-95% מהמטופלים עם לחץ דם מוגבר בבדיקות סקירה במרפאה נותרו עם יתר לחץ דם; במטופלים עם יתר לחץ דם מבודד למרפאה (לחצי דם תקינים בבדיקות לאישור האבחנה) התוצאות הקרדיווסקולאריות היו דומות לאלו עם מדידות לחץ דם תקינות בבדיקות סקירה במרפאה. ב-40 מחקרים, ההיארעות של יתר לחץ דם לאחר בדיקת סקירה חוזרת השתנתה באופן נרחב בכל שנה עד שש שנים.

Ann Intern Med. Published online December 23, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה